İhracatta dünya ticaretinden aldığımız pay binde 9

Türkiye'nin 2015 aralık ayı ihracatı, 2014'ün aynı dönemine göre yüzde 12'lik düşüşle 11 milyar 535 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu rakamla 2015'i 143 milyar 730 milyon dolarlık bir ihracat performansı ile kapattık. İhracatta, 2014'e göre yüzde 8.7'lik bir kayıp söz konusu.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), 2015 Aralık ayı ve son 12 aylık ihracat verilerini dün açıkladı. TİM verilerine göre; 2015 Aralık ayında ihracat, önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12 düşüşle 11 milyar 535 milyon dolar olarak gerçekleşti. Aralık ayında en fazla ihracata imza atan sektörler ise sırasıyla; bir milyar 850 milyon dolarla otomotiv, bir milyar 393 milyon dolarla hazır giyim ve konfeksiyon ve bir milyar 270 milyon dolarla kimyevi maddeler oldu.

Aralık ayında ülke gruplarına göre ihracatta ilk sırayı, yüzde 46 pay ve 5 milyar 349 milyon dolar ile Avrupa Birliği, ikinci sırayı da yüzde 19 pay ve 2 milyar 132 milyon dolar ile Yakın ve Ortadoğu ülkeleri aldı. Yine aynı dönemde en fazla ihracat yapılan ilk 5 ülke sırasıyla Almanya, İngiltere, İtalya, ABD ve Fransa oldu. Yine bu dönemde Şili’ye yüzde 67, Sudan’a yüzde 62, Gana’ya ve Peru’ya yüzde 57 oranlarındaki yüksek ihracat artışları dikkat çekti.

Diğer yandan 2015’te birçok sektörün ihracatında düşüş yaşanırken, fındık ve mamulleri sektörü yüzde 22,5 yükselişle 2 milyar 834 milyon, savunma ve havacılık sanayi de yüzde 0.5 büyümeyle bir milyar 656 milyon dolarlık ihracat rakamıyla dikkat çekti. 2015’in toplam ihracatı ise yüzde 8.7 kayıpla 143 milyar 730 milyon dolar olarak gerçekleşti.

İhracat rakamlarını değerlendiren TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Hedefimiz, ihracat kompozisyonumuzu ileri teknoloji içeren bir yapıya kavuşturmak. İhracatçılar olarak bizler, ülkemizin kaliteli, ileri teknolojiye dayalı, yenilikçi ve markalı bir yapıya kavuşması için tüm gücümüzle çalışıyoruz” diyor.

DÜNYA TİCARETİNDEN ALDIĞIMIZ PAY

2014 yılında dünya ticaret hacminin 18,8 trilyon dolar seviyesine yükselmişti. IMF’nin tahminine bu rakam göre 2015’te 16,5 trilyon dolara geriledi. Görünen o ki; Türkiye’nin yaptığı ihracat, dünya ticaret hacminin yaklaşık binde 9’unu (% 0,89) oluşturuyor.

TİM Başkanı Büyükekşi’nin de işaret ettiği gibi ihracatı artırmak için yüksek teknolojiye odaklanmamız gerekiyor. Yine Büyükekşi’nin de ifade ettiği gibi, ihracatçılarımızın dünya pazarlarında güçlü bir şekilde rekabet edebilecek kaliteli, ileri teknolojiye dayalı, yenilikçi ve markalı ürünler geliştirmeye odaklanması gerekiyor.

PEKİ NE YAPMALI?

Her şeyden önce şunu belirtmeliyim ki, artık şu ‘inovasyon’ sözcüğünden bıktık. Teknolojik ürünler, markalı ürünlerin ihracatımızda öne çıkması için ilk olarak TBMM’de birkaç yasama döneminde kadük hale gelen marka ve patent yasasının bir an önce çıkması gerekiyor.

Ardından üniversite-sanayi işbirliği konusu, sözde bir kavram olmaktan çıkıp, bir politikaya dönüşmeli. Bunu üretimin çeşitli alanlarına odaklanmış teknoparkların kurulması alabilir.

Öte yandan sayıları 3.5 milyonu bulan sermaye şirketimiz var. Bunların yüzde 90’dan fazlası KOBİ yani “Küçük ve Orta Ölçekli İşletme”.

Marka kültürünü yerleştirmek için de KOBİ’ler kurumsallaşarak birer OBİ’ye yani “Orta Ölçekli İşletme”ye dönüşmeye başlamak zorunda. Bunun için ihtiyaç duyulan zihinsel alt yapının tesis edilmesi için de ilgili bakanlıkların sistemli politikalar geliştirmesine gerek var.