"Batılı hükümetler Paris'te bomba patlayınca, Paris'e gitmeyin demediler"

Virgin Group'un kurucusu ünlü İngiliz işadamı ve girişimci Sir Richard Branson, "Bali'de; Bağdat'ta, Kenya'da, İstanbul'da bir bomba patlıyor, Batılı hükümetler hemen "O bölgelere gitmeyin!" çağrısında bulunuyorlar. Ama, New York'ta, Londra'da Paris'te bir terör saldırısı olduğunda, oralara gitmeyin demiyorlar" dedi.

Dünyanın en ünlü girişimcilerinden Richard Branson 16 Mart tarihinde İstanbul’a geldi. Bu zor zamanlarda ülkemizi ziyaret etmesiyle ilgili yapılan bir yoruma, Branson şu cevabı verdi: “Batı’nın yaklaşımından hoşlanmıyorum. Bali’de; Bağdat’ta, Kenya’da, İstanbul’da bir bomba patlıyor, Batılı hükümetler hemen “O bölgelere gitmeyin!” çağrısında bulunuyorlar. Ama, New York’ta, Londra’da Paris’te bir terör saldırısı olduğunda, oralara gitmeyin demiyorlar. Terörizme karşı mücadele verdiğimiz bu yıllarda dayanışmamız şart. Her yerde bombalar patlıyor. Ankara’daki olay Londra’da geçmiş olabilirdi. Birbirimize yakın durmalıyız. Birbirimizin ülkelerini ziyaret etmeye devam etmeliyiz.  Yaşam devam etmek zorunda.”

400 ŞİRKETLİ BİR GRUBUN YARATICISINDAN LİDERLİK DERSLERİ

Virgin Group’un kurucusu ünlü İngiliz işadamı ve girişimci Sir Richard Branson, 16 Mart’ta Çırağan Palace’da Sipahiler tarafından düzenlenen IstanbulTalks’un ana konuşmacısıydı. Onaltı yaşında okulu bırakarak, 400 şirketlik dev bir şirketler topluluğu yaratan Branson, zamanının büyük bir bölümünü insanlığa hizmete ayıran bir girişimci. Nükleer silahlara, idam cezasına, uyuşturucu kullanımına, doğadaki tahribata, insan hakları ihlallerine karşı mücadele veriyor.

 

2000 yılında Girişimcilik alanına yaptığı hizmetler sayesinde kendisine “Sir ünvanı verilen Branson, bugünlerde uzaya gidecek araçlara yatırım yapıyor. Richard Branson, İstanbul’da girişimcilik, liderlik ve sosyal sorumluluk konularındaki soruları yanıtladı Samimi ve yalın bir tavırla kendisini başarılı ve başarısız kılan olayları anlattı. Ben de, Branson’un ilham veren konuşmasından,  Radikal okurları için  7 maddelik bir özet hazırladım.

1. İş adamı olacağım diye yola çıkan başarılı olamaz

“İş özünde bir fikirdir. Herkesin, her alanda  bir fikri olabilir. Ancak, başkalarının hayatlarını iyileştirmek için çalışanlar başarıya erişebilir. Ben hiç bir zaman bir iş adamı olmayı düşünmedim. Ben iş adamı olmak istiyorum diye yola çıkan bir kişinin başarılı olacağına da inanmıyorum. Ben 15 yaşındayken, korkunç bir savaş, Vietnam Savaşı devam ediyordu. Haksızlarla dolu bir savaştı. Dünyanın farklı yerlerindeki pek çok genç gibi ben de savaşın durmasını istiyordum. Okulu bıraktım. Arkadaşlarımla birlikte kampanya yürütmek amacıyla bir dergi çıkarmaya başladık. Para kazanmak ve derginin yayını sürdürmek zorundaydık. Ne kadar abonemiz olduğunu, ne kadar reklam aldığımızı ölçerek iş hayatına atılmış oldum. “

2. Girişimci bir sorundan bıkan ve ona çözüm arayan kişidir

“50 yıl önce girişimciliğe başladığımda, girişimcilik diye bir sözcük bile yoktu. Girişimci, insanların hayatına olumlu bir katkıda bulunur. Biz her zaman işe balıklama atlar ve bir şeyler yaparız. Sonra bunu insanların hizmetine sunarız. Onlar, yaptıklarımızı beğenirlerse devam ederiz. Ben hayatım boyunca tüm girişimlerimi bezginlik yüzünden başlattım. Örneğin, geçmişte, havacılık hizmetleri çok kötüydü. Bir gün  Porto Rico’dan Virgin adasına gidecektim. Yetkililer, yeterli yolcu olmadığı için uçamayacaklarını, sabaha gelmemizi söylediler. Beni Virgin adasına bekleyen bir hanım vardı. Onu bekletmek istemedim. Boş bir uçak kiraladım. Bir pano bulup üzerine “Virgin Airlines 39 dolar” yazdım. Uçak doldu, seferi yaptık. Sonra ilk uçağımı satın aldım. Havayolu sahipliği maceram böyle başladı.”

3. Kaliteli olan daima kazanır

“Virgin Havayolları, bir uçakla British Airways, PanAm ve TWA gibi dev markalarla rekabet ediyordu. Onlardan çok daha iyi olmamız gerekiyordu. BA bizimle çok uğraştı. Ama, biz daha kaliteli olduğumuz için kazandık.. Rakiplerin çoğu iflas etti. Biz ayakta kaldık…

Öte yandan, Virgin Cola’yla , Coca-Cola’ya karşı giriştiğimiz yarışı kaybettik. Önce işlerimiz çok iyi gitti. Sonra, Coca-Cola birkaç haftada bizi piyasadan sildi. Buradan öğrendik ki, bir şirketle savaşacaksanız, ürününüz onlardan iyi olmalı. Kolada üstünlük yakalamak zor olduğu için oyunu kaybettik. “

4. Bir lider iyi dinler, adil davranır

“Mutlu bir insanım, mutlu bir çocukluk geçirdim. Dünyanın sorunlarını çözmek için yapabileceğim her şeyi yapmak istiyorum. Çocukluğum mutluydu. Ailemin çok parası yoktu, ama her zaman masada yemeğimiz vardı. Annem TV seyretmeme izin vermezdi,  ben de daima bir şeylerle uğraştım…

Annem bana “İnsanlara iyi davran, onlardaki en iyi özelliği ara” derdi. Bu çok önemli. O kadar çok insan bunu yapmıyor ki. Bir lider asla dedikodu yapmamalı. Ben bir odada dedikodu yapılıyorsa, kötü konuşmalar varsa orayı  terk ederim…Sizler de, konuşmadığınız bir kişiye telefon edin. Barışın. Onu yemeğe davet edin. Öykünün her zaman iki yanı vardır. Birbirinize kulak verin.”

5. Başarının sırrı not tutmakta yatar

“Bir lider iyi dinleyici olmalı. Sadece kendi sesini dinlemekle kalmamalı. Başkalarına da kulak vermeli Şirketlerimizin yöneticileriyle toplantı yaparken, not almadıklarını görürsem toplantıyı keserim. Not almıyorlarsa, o toplantıyı yapmamızın ne anlamı olur ki? Konuştuklarınızın yarısını nasıl olsa anlamayacaklardır. Pek çok kişi not almaz. Defterlerim, notlarım olmadan şirketlerimi kurmam ve geliştirmem mümkün olamazdı…. Bir girişimci  “Haydi bu işe atlayalım diyebilir Ama sonrasında, her ayrıntı üzerinde çalışması gerekir. Eğer her şeyi analiz ederseniz, işi tümüyle anlayabilir ve önemli kararlar alabilirsiniz. “

6. Markanızı dilediğiniz kadar büyütebilirsiniz

“Biz genellikle yatırım yapmıyoruz. Kendi şirketlerimizi kuruyoruz. Virgin bir yaşam biçimi markası. Farklı şeyler sunuyoruz. Bunu yapmaya başladığımızda basın bizi eleştirdi. Tek konuya odaklanmamız gerektiğini yazdı. Biz tek bir işte durmuş olsaydık, yaşayamazdık.. 50  yılda sektörler değiştikçe, biz de markamızı yaşatmak için başka alanlara girdik. 11 Eylül’de havacılık sektörü büyük bir darbe aldı. . Ayda 200-300 milyon dolar kaybımız oldu. Virgin Records’u sattık. Acıklı oldu. Ama Virgin markasını koruduk.

7. Dünyadaki değişim kabul edilemeyeni kabul etmeyi reddeden küçük bir grupla  başlar

“Ben sosyal konulara, dünyanın sorunlarına çözüm bulabilmek için çok zaman ayırıyorum. Sosyal mecradaki sayfalarımızı, bireylerin, kurumların, hükümetlerin dikkatini çekmek, farkındandalık yaratmak ve bilgi vermek için kullanıyorum…

Biz girişimciler sorunları görüyoruz. Sektörlerimizde fark yaratıyoruz.. Eğer bugüne kadar girişimciler olarak  sorunları  sahiplenip, girişimcilik becerilerimizi kullanarak çözüm arasaydık, dünyadaki sorunların büyük bir bölümünü çözmüş olurduk…