Zapsu gazete patronu oldu

Dün resmen yayın hayatına başlayan 'Gaste' isimli ücretsiz günlük gazetenin prova baskısı Almanya seyahati sırasında Başbakan Erdoğan'a gösterilmiş. Erdoğan da çok beğendiğini söylemiş.

Dün resmen yayın hayatına başlayan 'Gaste' isimli ücretsiz günlük gazetenin prova baskısı Almanya seyahati sırasında Başbakan Erdoğan'a gösterilmiş. Erdoğan da çok beğendiğini söylemiş. Sadece İstanbul'da dağıtılacak gazetenin sahibi Zapsu ailesi.
Ancak Başbakan Erdoğan'ın danışmanı Cüneyd Zapsu da, Cüneyd Zapsu'nun ağabeyi Geylan Abdulaziz (Aziz) Zapsu da resmi olarak ortaklar arasında görünmüyor. Bedava günlük şehir gazetesi yayımcılığında 'üstad' olarak bilinen İsveçli Pelle Anderson'un yönetimindeki Gaste'nin sanat direktörlüğünü Aziz Zapsu'nun oğlu Ömer Zapsu yapıyor.
Tabloid gazetenin künyesinde yayın sahibi olarak 'Free News İletişim Ticaret Anonim Şirketi' yazıyor. İstanbul Ticaret Odası'ndaki sicil kaydına göre de 31 Ocak 2008'de kurulan 500 bin YTL sermayeli şirketin ortakları Pelle Evert Anderson, Ahmet Pandır, Zuhal Elver, Rengin Keresteci, Neşet Murat Dörtbudak, Mehmet Alp Erkaya. Gazete, Zaman gazetesinin 'Feza Matbaacılık' tesislerinde basılıyor.
Geçen hafta prova baskıları, dün de ilk sayısını gördüğüm Gaste'de yayım hayatına yeni başlamasına rağmen ilan bolluğu ilk etapta göze çarpıyor. Zaten gazete de, 'satıştan' değil, sonuçta ilan gelirlerinden hayatını sürdürecek.
Bir de, tanıtım yazısında "Gaste'nin herhangi bir dini ya da politik bir grupla ilgisi yoktur ve herhangi bir başka grubun sözcüsü de değildir" iddiasında bulunan gazete dikkat ettim 'şehir haberlerinde' kesinlikle 'eleştiri' uslubunu tercih etmiyor. 'Ceneviz Surları'nın altından metro geçecek, 90 müfettiş kayıt dışı işyeri arayacak, İstanbul trafiğine müfettişli çözüm, Kâğıthane Belediyesi'nden iki kitap, Aksaray Meydanı yayalara açılıyor, Yenikapı'ya müze yapılacak' gibi haber veren ancak İstanbul'un yönetimsel sorunlarını konu etmeyen yayımcılık sergiliyor. Eleştirmeyen habercilik de Başbakan Erdoğan'ın gazeteyi beğenmesi için yeterli bir sebep.
Gazetenin tek köşe yazarı Mehmet Akın ise 'Ters Düşünceler' köşesinde, yasakların yasaklanması gerektiğini savunuyor. Acaba 'türban ile mi ilgili?' düşüncesiyle iki köşe yazısını okuduğum yazar, şunları anlatmış:
"Her sabah kahvaltı kavgası yaparız çocuğumuzla. Peynir yesin isteriz, çünkü çok yararlı bir besin. Fakat elini bile sürmez... Bu sorunu çözmek için 'ters' düşünsek ve peyniri yasaklasak. Evet yanlış okumadınız, YASAKlasak. Biz şapur şupur yesek ama bücüre vermesek. Hatta '18 yaşına gelmeden yiyemezsin' desek. Bahse giriyorum, bir hafta geçmeden peynir bağımlısı olacak bacaksız."
Son Mohikan-Son Malatyalı Ahmet Çalık
Geçen ay Malatya seyahatimde, yerel dergi Kaptaj'ı gördüğümde epey güldüm. Kapak fotoğrafında Ahmet Çalık, büyük puntoyla 'Son Malatyalı!' yazılıydı. Ünlü film 'Son Mohikan'ı andıran tanım, anlaşılan dergi yöneticilerinin esprili kişiliklerinden. Aksi olsa 'Malatya, Malatya olalı böyle orkestra görmedi!' başlığıyla İnönü Üniversitesi'nin oda orkestrası kurması haberleştirilemezdi.
Sabah ve ATV'ye 1.1 milyar dolar teklif veren Ahmet Çalık için yeni bir dönem başlıyor. Sevenleri de, sevmeyenleri de, övgüler de, yergiler de tepeye fırlayacak. Nitekim derginin başyazısında 'Çalık'ın medyaya girmesine Anadolu'nun zaferi olarak bakıyoruz... Zira medyanın Anadolu'ya teslim olmasından endişe duyanlar, şimdi Çalık için olmadık senaryo üretmekle meşguller" gibi iddialı ama anlamsız yorum yapılmazdı.
Bırakın eski gazete patronlarını, Kelkitli Aydın Doğan, Tarsuslu Mehmet Emin Karamehmet ve hatta Sabah'ın eski patronu İzmirli Dinç Bilgin'i yok sayıp, Anadolu'nun zaferini kutlamak epey komik kaçıyor.
Başyazıda bakın başka neler yazılmış: "O'nu tanımayanlar birçok komplo teorisi üretse de, aslında üretimi katma değere çeviren nadir işadamlarından. Kimileri medyaya girmesini 'acaba kimin için' şeklinde yorumlasa da Çalık, Anadolu'nun bir gerçeği olarak hafızalarda hep yer edinecek...
Çalık'ın hatır için 1.1 milyar dolar vermeyeceğini herkes bilir.
Çalık akıllı adamdır."
Boşuna demiyorum, Ahmet Çalık için yeni bir dönem başlıyor diye...
Hedef kitlesi dar gelirli
İstanbul'un 'en büyük gazetesi' iddiasını tanıtım yazısına koyan Gaste'nin bir iddiası daha var: "Genç, iyi eğitimli ve geleneksel basına oranla daha fazla kadın ve daha fazla şehirli bir okuyucu kitlesine sahiptir."
Henüz ilk sayısında, okur kitlesi oluşmadan, 'sahip olacaktır' bile demeyip, 'sahiptir' diye bir okur ayrışma iddiası ilginç elbette.
Aziz Zapsu'nun iş hayatında hedef kitlesi, kozmetik zinciri 'For You' hariç, 'C' ve 'D' olarak tanımlanan dar gelirliler. Aziz Zapsu, kardeşi Cüneyd Zapsu ile birlikte kurduğu 'ürün çeşidi sınırlı, kâr marjı düşük dolayısıyla piyasaya göre fiyatları daha ucuz' ilkesiyle faaliyet gösteren gıda marketi BİM'i sattıktan sonra yine aynı hedefle farklı alanlarda zincirler kurmaya başladı. Hazır giyimde Tedi zincirini geçen yıl ortasında devreye soktu.
Daha sonra da 'ev' ile İngilizce indirim anlamına gelen 'discount'un birleşiminden oluşan Evdi zincirini.
Yine ayakkabı ile discount birleşiminden oluşan Aydi zinciri yakın zamanda faaliyete geçecek. Zapsu ailesinin gündeminde BİM'e rakip yeni bir gıda marketleri zinciri kurmanın yer aldığı da biliniyor.