Gazeteleri mobil cihazlar kurtaracak

Mecra tüketim davranışındaki değişim basına çıkış yolu gösteriyor
Gazeteleri mobil cihazlar kurtaracak

Türkiye’de 61,7 milyon mobil abone mevcut. Türk halkının yüzde 84’ü cep telefonu kullanıyor. Ev kadınlarının ve gençlerin yüzde 50’si 3G abonesi. (1) Yani cep telefonlarının hayatımızdaki yeri artık tartışma götürmez. Üstelik adı telefon olmakla birlikte bu cihazları sadece konuşmak için kullanmıyoruz. Her geçen gün artan oranda mecra tüketimini de cep telefonu ve tablet bilgisayar aracılığıyla gerçekleştiriyoruz. Yani, gazetesini mobil cihazlarla okuyanların sayısı gittikçe artıyor.

Mobil cihazların hayatımızda aldığı önemin yanı sıra işaret ettiği önemli bir değişim daha söz konusu. Örneğin, geçen yıl eMarketer tarafından yapılan araştırmaya göre tüketicinin günde kağıt mecraya ayırdığı süre 44 dakika iken mobil cihazlara ayırdığı süre 65 dakika. (2) Yani mobil cihazlarla daha fazla vakit geçiriyoruz.

Üstelik daha fazla vakit ayırdığımız mobil cihazlarla okuma alışkanlıklarımız da değişiyor. Pew Araştırma Merkezi’nin “Project for Excellence in Journalism” kapsamında gerçekleştirilen çalışmaya göre mobil cihazlar aracılığıyla yapılan “haber tüketimi” diğer araçlara göre farklılık gösteriyor. (3)

Tüketici, normal bilgisayara oranla cep telefonu veya tablet cihazında gazete uygulamasını daha uzun süre kullanıyor, bir seferde daha fazla sayfa ziyaret ediyor, uzun haber veya makaleleri daha çok okuyor.

Basın için iyi haber
Tüm bu tespitler, dijital karşısında güç kaybeden basılı mecra açısından iyi bir haber olarak yorumlanabilir. Haberin iyi olmasının temel gerekçelerinden biri tüketicilerin haber kaynağı tercihlerinde önceliği, bildikleri ve güvendikleri medya markalarına vermeleri.

Farklı bir deyişle, tüketici haber ihtiyacını gidermek için cep telefonu, tablet, dizüstü bilgisayar, hangi aracı kullanırsa kullansın önce markaya bakıyor. Bu da yerleşik, güvenilir, tüketici ile süregelen bir ilişkisi olan geleneksel mecralar için avantaj sağlıyor.

Üstelik tüketici güvendiği medya markası aracılığıyla haber ihtiyacını gidirirken bunu Facebook ve Twitter gibi sosyal mecralarda paylaşıyor. Paylaşılan haber bağlantıları medya kuruluşları için ilave okur anlamına geliyor. Pew’in araştırmasına göre haber sitelerine sosyal mecralar aracılığı ile gelen trafikte 299’dan bu yana yüzde 59 artış söz konusu.

Reklamveren açısından
Mobil cihazlar geleneksel medyaya yeni açılım sağlarken reklamverene de yeni iletişim olanakları sağlıyor. Geçtiğimiz yıl IAB ABD tarafından 300 firma ile yapılan araştırmaya göre, reklamveren pazarlama iletişimi aracı olarak mobil cihazların sunduğu fırsatların farkında. (4)

Araştırmaya göre firmalar mobil reklamın faydalarını; doğrudanlık (%57); maliyet verimliliği (%54); etkileşim (%52) ve erişim (%49) olarak sıralıyorlar.

Bir diğer önemli fayda da mobil reklamın kişiselleştirilebilmesi. Her bir mobil cihaz bir bireye ait ve haberin gelişmesine bağlı olarak canlı ve derhal kullanılması mümkün. Bunun yanı sıra son derece interaktif bir araç.

(1) “RAKAMLARLA 2011/ EU-TR” syf. 11, IAB Türkiye http://www.iab-turkiye.org/
(2) http://www.emarketer.com/PressRelease.aspx?R=1008732
(3) “Mobile Devices and News Consumption: Some Good Signs for Journalism” http://stateofthemedia.org/2012/mobile-devices-and-news-consumption-some-good-signs-for-journalism/
(4) “Marketer Perceptions of Mobile Advertising” IAB ABD, http://www.iab.net/insights_research/industry_data_and_landscape/cmo_mobile