Google açısından dijital reklamcılığın geleceği

Ad:Tech konferansında konuşan Google'ın başkan yardımcısı Susan Wojcicki, dijital reklamcılığın geleceğini şekillendiren 5 trend gördüklerini söyledi.
Google açısından dijital reklamcılığın geleceği

Susan Wojcicki

Dijital reklamcılıkta nelerin değişmekte olduğunu merak ediyorsanız, dijital reklam harcamaları pazarınında çok büyük paya sahip Google’ın reklamdan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Susan Wojcicki’yi dinlemenizde fayda var.

Susan Wojcicki’nin liderliğinde Google, arama motoru tabanlı dijital reklam gelirini “display”, video ve mobil reklamları da kapsayacak şekilde genişletmeye çalışıyor. Şirketin son dönemde yaptığı reklam teknolojisi alanındaki firma alımları bu stratejiye işaret ediyor. Öte yandan başta Facebook olmak üzere sosyal ve mobil mecra oyuncuları, Google için gittikçe daha zorlu rakipler oluyor.

Geçtiğimiz hafta, 9-10 Nisan günlerinde düzenlenen “ad:tech San Francisco 2013” konuşmacıları arasında yer alan Susan Wojcicki, dijital reklamcılığın geleceğini şekillendiren 5 önemli gelişmeden bahsetti. Forbes dergisinin internet sitesinde Robert Hof imzasıyla yayınlanan haberde, Google’ın reklam endüstrisini nasıl yönlendirmek istediği, Susan Wojcicki’nin işaret ettikleriyle yer aldı.

“İnternetin hayat kaynağı reklamdır” diyen Susan Wojcicki, “Fakat dijital reklamcılık muazzam bir değişimden geçiyor” diye ekledi. “Bizim de kullanıcılar kadar hızlı hareket etmemiz lazım. Onun için Google’da reklamın geleceği ve onu nasıl yeniden oluşturacağımıza kafa patlatıyoruz. İlk yaptığımız, kullanıcıları düşünmek; nereye gittiklerine ve davranışlarını nasıl değiştirdiklerine bakıyoruz.”

“Sadece 7 yıl sonrasını, 2020 yılında bir kadın düşünün. Sabah uyandığında bir ekrandan günün haberlerini okuyacak, müziğini dinleyecek, istediği TV programını izleyecek, evden çıktığında mobil asistanını kullanacak, vs. vs. Bu kadının hayatının tamamı dijital olacak. Dolayısıyla reklam bütçelerinin büyük kısmı da dijitale geçmek zorunda kalacak.”

Susan Wojcicki’nin gördüğü 5 temel trend, Forbes’un haberine göre şunlar:

1. SEÇİM: TÜKETİCİ İSTEDİĞİ REKLAMI GÖRECEK

Kullanıcının istediği reklamı gördüğü modele geçmek istiyoruz. Bbir reklam tüketici tarafından tıklandığında Google para kazanıyor. Doğru reklamın doğru zamanda görünmesi reklam siteminin ve yayıncının kontrolünde. YouTube üzerindeki TruwView da aynı sistemle çalışıyor. Bugün YouTube üzerindeki reklamların yüzde 70%i TrueView sistemiyle çalışıyor. You Tube’da reklamdan kaçış oranında yüzde 40 düşüş var. Yarış pilotu Jeff Gordon’un rol aldığı son Pepsi reklamı 33 milyon kez izlendi. Üstelik bu rekor izlenme sayısı, reklamın dört dakika olmasına rağmen elde edildi.

Bir diğer format da “engagement” reklam. Tüketici faresini standart formattaki bu reklamın üzerine getirdiğinde video, albüm gibi diğer özellikler beliriyor.

2. KONTROL: YETERLİ DEĞER VE KONTROL SAĞLARSAK KULLANICI EKOSİSTEME KATILIR

Bana, benim ilgi duyduğum şeyleri gösterebilmeniz için siz reklamcıların beni tanımanız gerekir. Reklamın işe yaraması ve izleyici ile alakalı olması en önemli konu. Otomatik medya satın almada 2010’dan bu yana yüzde 30 artış var ama bir nokta eksik kalıyor. Kullanıcıya, ben buna ilgi duyuyorum deme fırsatı verilmiyor. Reklam tercih sayfalarında her kullanıcının tercihlerini listeliyoruz. Tercih imkanı sunulduğunda çoğu insan bundan faydalanıyor. Fakat bu uygulama genişletilmeli.

3. CAZİBE: REKLAMLAR DAHA İNTERAKTİF VE GÜZEL OLACAK

Daha yaratıcı olunmasına imkan sağlayavan “engagement” reklam modeli üzerinde çalışıyoruz. Samsung, 90 dakikalık Galaxy S4 lansmanını reklamlar da dahil pek çok kanalda aynı anda canlı yayınladı. Tüketici reklamı tıkladığında bulunduğu sayfadan canlı yayını izleyebildi. Bugüne kadar gerçekleştirilen en popüler canlı yayınlardan biri oldu; hatta William ve Kate’in evlilik törenine yaklaştı.

4. BAĞLANTI: HAYATIN HAREKET HALİNDE YAŞANMASINA REKLAMLAR YARDIM EDECEK

Kullanıcıların bir adetten fazla cihazı var ve hayatlarını bu cihazlara parçalanmış şekilde yaşıyorlar. Cihazlar arasındaki sınırlar her geçen gün flulaşıyor. Dolayısıyla reklamcı, cihaz türünü değil kişileri hedef almalı. Kullanıcı kendisini ilgilendiren reklamı nerede olursa olsun veya ne yapıyor olursa olsun görebilmeli.


5. ÖLÇÜM: BÜTÜN REKLAMLAR ÖLÇÜLECEK. TIKLAMA SAYISI, ÖLÇÜM TÜRLERİNDEN SADECE BİRİ OLACAK

Markalama için de bir ölçüm türü gerekir. Eğer marka sahibiyseniz reklamınızın hem erişimini hem de etkisini bilmek istersiniz. Erişimi tespit etmek nispeten daha kolay. Etkiyi belirlemek ise biraz daha zor. Google’ın yeni lanse ettiği “Brand Lift” araştırması bu amaca hizmet ediyor. Bir reklamı gören kişilerle yapılan anketle reklamın etkisi ölçülmeye çalışılıyor.