Reklam pazarı iyi işaretler veriyor

Reklam pazarının bu yıl Türkiye'de yüzde 10, dünya genelinde yüzde 5,8 büyümesi bekleniyor.

Global medya ajans ağı Carat’ın tahminlerine göre dünya genelinde reklam harcamaları 2014 sonu itibarıyla yüzde 4,8 büyüyecek. Firmanın 2015 global büyüme oranı tahmini ise yüzde beş.

Büyümenin bu yıl dünya genelinde yüzde 4,8 gerçekleşecek olması, pazar hacminin 551 milyar dolar seviyesine ulaşacağı anlamına geliyor.

Carat’ın 59 ülkeden derlediği verilerden yola çıkarak yaptığı tahmine göre pazar tüm bölgelerde büyüme yaşayacak. Hatta dijital medyanın pazarı çektiği Batı Avrupa ülkelerinde bile büyüme bekleniyor.

2014 yılı için bölgeler itibarıyla büyüme beklentileri şöyle: Kuzey Amerika yüzde 4,3; Batı Avrupa yüzde 1,8; Orta ve Doğu Avrupa yüzde 5; Asya-Pasifik yüzde 5,6%; Güney Amerika yüzde 12,8.

Dijital reklam yatırımları artış eğrisini sürdürmeye devam ediyor; 2014’de pazar payını artırması beklenen tek mecra olan dijial medyanın gloabl büyüme oranı yüzde 15,5 bekleniyor.

Türkiye’de durum
Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verileriyle hazırlanan çalışmaya göre 2013 yılında Türkiye’de ölçülebilir medyada yapılan reklamlar yüzde 9,2 büyüdü ve 5,8 milyar lira (2,66 milyar dolar) seviyesine ulaştı. Çizgi altı işler, sponsorluk, ajans komisyon gelirleri gibi kalemler de dahil edildiğinde Türkiye’nin toplam reklam yatırımları pazarı 2013’de 6,77 milyar lira (3,55 milyar dolar) oldu.

Mecralar bazında bakıldığında ise Türkiye’de medya yatırımları dağılımının aşağıdaki gibi gerçekleştiği görülüyor:

Reklamcılar Derneği’nin açıklamasına göre, reklam pazarında büyümenin itici gücünü, hızlı tüketim, finans, iletişim, otomotiv, inşaat ve dekorasyon sektörleri oluşturdu.

Dernek tarafından, son 10 yıldır medya reklam yatırımlarının ekonomik gelişmeler paralelinde seyrettiği belirtilerek, 2014 yılında da benzer ekonomik trendin süreceği varsayımıyla, reklam yatırımlarının yüzde 10 büyümesinin beklendiği açıklandı.

Reklamcılar Derneği Başkanı Alper Üner, “Geçen yıl, dijital reklam yatırımları pazar payı dünyada yüzde 23,2 oldu. Türkiye’de ise bu oran, yüzde 9,74. Dijital yatırımlar, büyümenin lokomotifi olmayı sürdürüyor” dedi.