Reklam ve boykot

1998'de İtalyan'nın boykotu reklam sektörüne de yansımıştı.

1915 olaylarıyla ilgili Ermeni iddialarına yönelik tasarının Fransa Meclisi Genel Kurulu'nda kabul edilmesi, Türkiye’de protestolara neden oluyor, Fransız mallarına boykot çağrıları yapılıyor. Benzer bir gelişme 1998 yılında terörist başı Abdullah Öcalan’ı iade etmeyen İtalya’ya karşı da yaşanmıştı.

Türkiye'nin baskısı sonucu Suriye’yi terk etmek zorunda kalan, önce Rusya'ya, oradan da 12 Kasım 1998’de İtalya'ya geçmişti. Öcalan’ın iadesinde ayak sürüyen İtalya’ya karşı Türkiye’de ciddi bir hareket başlamış, İtalyan mallarına boykot çağrıları yapılmıştı. Buna rağmen İtalya, Öcalan’ı serbest bırakmış, Roma İstinaf Mahkemesi, Öcalan’ın zorunlu ikametine karar vermişti. Bu gelişme üzerine Türkiye’de İtalya’ya tepkiler en üst noktaya çıkmış. İtalyan markalarına ve ürünlerine karşı sürdürülen boykot iyice sertleşmişti.

İtalyan markalarının boykotu o boyuta geldi ki hem Fiat, Pirelli, Ariston gibi İtalyan kökenli markalar hem de ismi nedeniyle İtalyan sanılan Bellona gibi markalar, gazetelere ilan vererek kendilerini korumaya çalıştılar.

 



Örneğin, Bellona ilanında altını çizerek “bir İtalyan kuruluşu” olmadığını vurguluyordu. Pirelli’nin ilanında ise “Ürettiğimiz Türk malı lastiklerin protesto edilmesi, Türk-Pirelli ailesine ve Türk ekonomisine haksızlık olur. Biz de her Türk vatandaşı gibi İtalyan hükümetini kınıyoruz” denilmişti.



O tarihte Türkiye’nin iki GSM şirketinden biri olan Telsim, Cenajans Grey’e başta İtalya olmak üzere çeşitli Avrupa ülkelerinin televizyonlarında yayınlanması için bir reklam filmi hazırlattı.

Reklam filminde bir tabak makarna üzerine damlayan kan görüntüsü kullanılıyor ve “Lütfen, makarnanızı temiz tutun” deniyordu. CNN televizyonu reklamı yayınlamayı reddetti ancak çeşitli İtalyan televizyonları haber bültenleri ve Euronews reklamı haber olarak işledi.

Hürriyet gazetesinin 25 Kasım 1998 tarihli sayısında, Telsim tarafından yapılan açıklamada “Kampanya doğrultusunda yapılan basın ilanları, Time dergisinde aralık ayında yayına girerken, başta İtalya'nın yüksek tirajlı gazeteleri olmak üzere, Avrupa basın kuruluşlarında da onay aşamasında beklemektedir” denildiği bildirildi.

Baskılar sonucu Öcalan, 11 Ocak 1999 tarihinde İtalya’dan ayrılmak zorunda kaldı.

Bu olaylar yaşanırken, İtalyan makarna üreticisi Barilla, o tarihteki 90 milyon dolar bütçeli global reklam işlerini Cenajans’ın Telsim için hazırladığı çalışma nedeniyle Grey International’dan alarak Young & Rubicam’a verdi.