Reklamda TL simgesi

TDK ve Merkez Bankası, Türk lirasının yeni simgesinin nasıl kullanılacağında hemfikir değiller.
Reklamda TL simgesi

T.C. Merkez Bankası, Türk lirasına simge belirlemek amacıyla 8 Eylül 2011 tarihinde bir yarışma başlattı. Yarışmaya toplam 8.362 adet başvuru yapıldı ve bunların arasından yedi tanesi finale kaldı. Banka yönetimi, değerlendirme süreci sonucunda, bu yedi tasarım içinden birincilik ödülüne layık görülen eser ile teşvik ödülüne layık görülen üç çalışma belirledi. Birinci seçilen tasarım Merkez Bankası grafikerleri tarafından geometrik açıdan estetik bir temele oturtuldu. TL simgesinin son hali 1 Mart 2012 tarihinde bir basın toplantısında kamuoyuna duyuruldu.

Sorun bundan sonra başladı çünkü yeni simgenin nasıl kullanılacağını kimse bilmiyordu ve hiçbir kurumdan açıklama yapılmamıştı. Herkes kendince uygun gördüğü şekilde simgeyi kullanıyordu ki Merke Bankası’ndan, “Uluslararası uygulamalara paralel olarak simge, rakamın (parasal tutarın) solunda ve boşluk bırakılmadan kullanılır” açıklaması geldi.

Ne var ki bu açıklama sorunun çözülmesini sağlamadı çünkü Türk Dil Kurumu’na göre yeni simge Merkez Bankası’nın belirttiği şekilde kullanılmamalıydı. TDK konu ile ilgili şu açıklamayı yaptı:

“Türk lirasının yeni simgesinin yazılan rakamlardan sonra kullanılması uygundur. Türkçe yazımda para biriminin simgesi rakamlardan önce kullanılmamaktadır. Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankasının bu konuda farklı bir uygulaması bulunmaktadır.

Kurumumuzda alınan karara göre bu simge metin içinde kullanılmamalı, yalnızca etiket, tablo vb. yerlerde kullanılmalıdır. Metin içinde para birimi ifade edilirken rakamdan sonra simge yerine Türk lirasının adı veya kısaltması kullanılmalıdır. Bu durumda, metin içinde ‘860 TL’den’ veya ‘860 liradan’ biçiminde yazmanız uygun olacaktır.”

Sonuç olarak TDK ve Merkez Bankası Türk lirasının yeni simgesinin rakamın solunda mı sağında mı kullanılacağı konusunda hemfikir değiller. İki kurumun da aynı fikirde olduğu konu ise, metin içinde simgenin kullanılmaması, sadece grafik, tablo vb. yerlerde kullanılması.

Bu durumda reklamcı da doğal olarak ne yapacağını bilmiyor. Kimisi simgeyi rakamın solunda kimisi sağında kullanıyor. Fakat sorun simgenin sağda mı solda mı kullanılacağı ile sınırlı değil. Örneğin, simge ile rakam arasında boşluk olacak mı olmayacak mı? Merkez Bankasının bu konudaki görüşü boşluk bırakılmayacağı yönünde. Bir diğer önemli sorun da simgenin yazı karakteri ve boyut uyarlaması ile ilgili. Bunun temel nedeni, simgenin bilgisayar kodlamalarına henüz dahil olmayışı. Merkez Bankası tarafınan bu konuda da, “TL simgesinin Türkçeye özel ve birden fazla dili kapsayan tüm kodlama tablolarına dahil edilmesi için ilgili uluslararası organizasyonlar nezdinde gerekli girişimler Bankamız koordinasyonunda gerçekleştirilmektedir” deniyor.

Öyle görünüyor ki Türk lirasının yeni simgesinin kullanımı ile ilgili sorunlar ve belirsizlikler daha bir süre devam edecek. Belki bu arada reklam sektörü, küçük bir ihtimal olsa da kendi içinde ortak akılla bir çözüm üretebilir ve “TL”de olduğu gibi standart bir uygulama geliştirilebilir.

Not: Merkez Bankası görüşleri, tcmb.gov.tr adresinden alınmıştır.