Twitter'ın medyada sebep olduğu değişim

İlk tweet'in yazıldığı günlerde vatandaş gazeteciliği emekleme aşamasındaydı; bugün ise algoritma tabanlı "robot-habercilik"ten bahsediliyor.

Ülkemizde Twitter’a erişimin kapatılması ile Twitter’ın doğum günü aynı zamana denk geldi. Twitter’ın sekizinci yaş günü nedeniyle global medya ajansı Mindshare Worldwide, ilginç bir çalışma hazırlamış. Çalışma, ilk Tweet’in yazıldığı 2006 yılı ile günümüz medya ve işi dünyasını karşılaştırarark yaşanmış köklü değişiklikleri veriyor.

Araştırmanın özünde, sosyal ağlar ve internet sayesinde haber ve bilginin paylaşımındaki radikal değişim yer alıyor. Örneğin, ilk Tweet’in yazıldığı günlerde vatandaş gazeteciliği emekleme aşamasındayken, günümüzde LA Times gazetesinde 17 Mart günü yayınlanan ilk “robot-haber”den tartışılıyor. Sekiz yıl gibi kısa bir sürede vatandaş gazeteciliğinden, algoritma tabanlı “robot gazetecilik”e gelindi.

Değişim bu kadarı ile sınırlı da değil. Sekiz yıl önce piyasa değeri 500 milyon dolar olan, DVD film ve bilgisayar oyunu kiralama şirketi Blockbuster, artık yok. Bugün, Birleşik Krallık pazarında video, video oyunu ve müzik satışlarının yüzde 60’ı online gerçekleşiyor.

Sekiz yıl önce global perakende satışın sadece yüzde 2,9’u online gerçekleşirken, eMarketer şirketi global online perakende satış hacminin 1,5 trilyon dolar seviyesine ulaştığını tahmin ediyor.

Mindshare Worldwide şirketinin dijital işlerden sorumlu başkanı Norm Johnston, araştırma hakkında yaptığı basın açıklamasında şöyle diyor: “Günümüzde her şeyin medya ile başlayıp bittiğine ve insanların nasıl etkileşime girdiklerinin değiştiğine inanıyoruz. Markaların önde durabilmeleri için değişen global medya ortamına uyum sağlamaları gerekiyor. Ve araştırmamız şunu gösteriyor; eğer uyum sağlamazsanız, geride kalırsınız ve hatta yok olursunuz.”

Aşağıda Mindshare Worldwide şirketinin araştırmasının ortaya koyduğu, Twitter’ın sekiz yıllık ömründe yaşanmış kimi çarpıcı noktaları görebilirsiniz.