En iyi 10 seçim performansı

Mart ayına girdik bile, seçimler giderek yaklaşıyor. Gelin bu hafta hep birlikte politikacıların 'yaratıcı' seçim kampanyalarına bakalım.

10) Otobüs üzerinden el sallama
Sanatçı Allan Kaprow gündelik eylemleri defalarca tekrarlayarak onları bağlamlarından çıkarabileceğimizi savunuyordu. Otobüsten el sallama eylemi başlangıçta bunun gibi gözükse de tekrarlanması yarım asrı geçtiği için bağlamından bir türlü çıkamıyor. Klişelerden biri olarak listemizin on numarasına yerleşiyor.

9)Yaratıcı şarkılar, türkülerimiz
Pazar günü evde sakin sakin otururken birden koltuktan zıplamanıza sebep olacak gürültü ve yaratıcılıktaki bu sesli eylemler de kampanyaların vazgeçilmezlerinden. Tansu Çiller’in Mustafa Sandal’ın “Bu kız beni görmeli” adlı şarkısına uyarlattığı “Kardak kayasına çıkmış birkaç deli/ Bu bacın korkmadı kürsüden kükredi” dizeleri ise bir kuşağın akıllarında hasar bırakacak türdendi.

8)Hazır nesne dağıtma
Çocukken plastik top dağıtan ANAP otobüsünün peşinden Sezen Aksu’nun Hadi Bakalım’ı eşliğinde koşardık. Ama daha yaratıcısını geçtiğimiz ay Devlet Bahçeli başlattı.  2014 yerel seçimlerinin startını Bilecik’in Söğüt ilçesinde ‘Püskevit’ dağıtarak veren Bahçeli’nin seçimi oldukça özgün.

7)Fantastik afiş tasarımları
Tamam kimse seçim kampanyalarının Rus Konstrüktivizmi profesyonelliğini taşımasını beklemiyor ama grafik tasarım kurallarını hiçe saymamak gerek. Bu konuda ödülleri mahalle fotoğrafçısı fonu önünde poz veren muhtar adaylarına veriyoruz.

6) Slogan-art
Afiş tasarımından bahsetmişken sloganı da es geçmeyelim. Öte yandan, 2007 yılında Hafriyat’ta açılan Alternatif Seçim Afişleri sergisi özellikle bu konuda çok yaratıcı alternatifler sunuyordu. Bu sergide yer alan Murat Turan’ın “Beton, Millet, Sakarya” sloganlı afişi favorilerimden.

5)Sürreal vaatler
Cem Uzan’ın “Vallahi Mazot 1 Lira olacak” diye söz verdiği döner-ekmekli kampanyasını unutmak mümkün olmasa da durum sırf bize özgün değil. İzlanda’nın başkenti Reykjavik’te yerel seçimleri kazanan komedyen Jón Gnarr’ın seçim vaatleri arasında yolsuzluğu şeffaflaştırmak yer alıyordu. Drag queen kılığında gey yürüyüşüne katılan, Darth Vader olup vatandaşlarıyla tokalaşan bu Gnarr’ın eşi benzeri yok.

4) Teatral yaklaşım
Tamam her kampanya bir performans niteliğinde ama bazılarının yaratıcılığı öyle böyle değil. Belki bir Jón Gnarr değil ama geçtiğimiz hafta Akşehir’de eşeğe ters binen bir Nasreddin Hoca ile birlikte broşür dağıtan muhtar adayı Celal Kocabaş da yerel bağlamda yaratıcılığını konuşturuyor.

3) Paralel kampanyalar
ABD’li sanatçı Jonathan Horowitz 2012’de gerçekleştirdiği “Your land, my land” (Senin vatanın, benim vatanım) adlı enstalasyonda, müzenin girişini kırmızı ve mavi olarak ikiye bölmüş ve seçimlerin yarattığı biz/onlar gerilimini gözler önüne sermek istemişti. Bizde olsa kaç renge bölünür bilinmez ama düşünmeye değer.

2) UyarlamalarYabancı seçim kampanyalarını alıp Türkiye’ye uyarlama yapmak da bir seçim. Birinciliği ise Shepard Fairey’in tasarladığı, Barack Obama’nın üzerinde “Hope” yazan seçim afişinin RTE’ye “Hoop” diye uyarlanmış versiyonuna veriyoruz.

1)Baraj, baraj, baraj
Tüm bu yaratıcı kampanyaları yaptınız ama aldığınız oylar gene de çöpe mi gitti? Seçim barajı kaldırılmadığı sürece istediğiniz kadar yaratıcı stratejileri uygulayın, maalesef şansınız yok. Öyleyse toplumun her kesiminin mecliste temsili için seçim barajına hayır diyoruz! Yoksa elimizdekilerle yeni seçimleri izlemeye devam mı edelim?

Güncel sanatla ilgili aklınıza takılan tüm sorular için:
guncelsanatkafasi@gmail.com Twitter: @sanatkafasi @isilegri