İslami finansman daha ucuz

2011'de 3.7 milyar dolarlık taahhüt altına giren TAV, Medine Havalimanı'na islami finans modeliyle 3 puan avantajlı kaynak sağladı.
İslami finansman daha ucuz

TAV Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın (sağda) ve CEO Sani Şener, 2012 de büyük projelere finansman bulmanın zorlaşacağı görüşünü savunuyor.

İzmir’de iç hatlarda yolcu kapasitesini 25 milyona ulaştıracak havalimanının işletmesini alan TAV, imzayı attı ve 20 ay sürecek yatırım için yola çıktı. Medine Havalimanı ve İstanbul Deniz Otobüsleri’nin (İDO) de işletmesini alan TAV’ın sadece 2011 yılı içinde girdiği taahhüt miktarı 3.7 milyar dolar. Dünyada finansman bulmanın, büyük projelere kaynak yaratmanın giderek zorlaştığı böyle bir dönemde ihaleleri kaçırmayan TAV’ın sırrını İzmir’deki açılışın ardından sohbet ettiğimiz Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, CEO Sani Şener’dan dinledik.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü Orhan Birdal’ın da katıldığı sohbette Akın, finansman bulmanın zorluklarını anlatarak başladı ve şunları anlattı: 

3 puan daha avantajlı
“Bu devirde bir proje için kredi bulmaya çıkın, yüzde 30-40 özkaynak şart. İzmir için TAV’ın özkaynaklarının bir bölümünü kullanıyoruz. Faiz libor ile birlikte yüzde 8’leri buldu. TAV’ın Medine ve İzmir, Akfen’in İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) işi için 3.7 milyar dolarlık borcun altına imza attık. Bir de 2012’de nereyi alacaksınız diye soruyorlar bana.”
Şener de finansman sorununa ilişkin şu eklemeyi yaptı:
“Önümüzdeki dönemde Türkiye’de takvimi belli olmuş 30 milyar dolarlık iş var. Yani Türkiye’de iş dünyası bunu finanse edebilmek için kredi bulmaya çalışacak ama bugünkü kredi bulma şartlarına göre cepte 10 milyar doların da olması gerekiyor. Hayli bir zor bir süreç bu.”
TAV olarak Medine Havalimanı için farklı bir finansman sağladıklarını da söyleyen Sani Şener, “TAV olarak Medine Havalimanı işi için murabaha kredisi, sukuk gibi İslami finansman modellerinden faydalandık. 3 puan daha ucuza borçlandık. Borç para bize yüzde 4.75’lere geldi diyebilirim.”

Çukurova’ya ilgi yüksek olacak
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürü Orhan Birdal ise havalimanlarına ilişkin sorularımızı yanıtladı. “Atatürk Havalimanı’nın pist kapasitesi için Milli Savunma Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı düzeyinde görüşülüyor” diyen Birdal, ihaleye hazırlanan Çukurova Havalimanı konusunda ise şu bilgileri verdi: “İhale tarihi yakın. Bir çok grup ilgileniyor. Havalimanı Adana’ya 25, mersin’e 30 km uzaklıkta olacak. Adana Havalimanı ile çok yakın. Gelecekte şehir içinde kalmış olan Adana Havalimanı ile ilgili kapatma yönünde bir karar alınır mı bilemem.”

Akın: Karaköy’de liman olmasın
Hamdi Akın, Accor Grubu ile Nova ve İbis isimleri ile zincir kuran Akfen’in otel projelerini de anlattı. İzmir’de 40 bin olan yatak kapasitesinin 100 bine yükseltilmesi planına otel projesiyle katkı yapmayı hedefleyen Akın, otel zinciri sayısının Karaköy ve Esenboğa otelleriyle 21’e ulaşacağını söyledi. Karaköy gündeme gelince Salı Pazarı’nda ortada kalan Galataport projesinin akibetini sorduk. Akın, “Biz bu bölgeye bir port (liman) istemiyoruz. Gece kulüplerinin olduğu, özel sanat okullarının açıldığı bir merkez olmalı burası. Liman Haydarpaşa’ya bile gidebilir. Ama Karaköy evrensel sanat dünyasına armağan edilmeli. Öyle ki Beyoğlu’ndaki entel kesimi Karaköy’e indirebilmeliyiz” dedi.