Türkiye'nin yanındaki indeks

Yandex Türkiye'nin Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ, "Yanınızdaki indeks" diye tanımladığı Yandex'in ulusal arama motoru olmaya talip olduğunu açıkladı.
Türkiye'nin yanındaki indeks

Türkiye kısa bir süre önce Google’dan sonra ikinci bir arama motoru ile tanıştı Yandex’le. Küresel bir marka olmak isteyen, dünyaya açılımını Türkiye üzerinden yapmaya karar veren Rusya merkezli Yandex, ilk iş olarak Türkiye’de bir şirket kurdu. Şirketin başına ise medya dünyasının önemli isimlerinden Mehmet Ali Yalçındağ geldi.
Bugüne kadar Kiril alfabesi kullanan ülkelere yönelik çalışan Yandex, ilk farklı dilini Türkçeden yana kullandı. Hedef ise beş yıl içinde pazarın yüzde 25’ini almak. Mehmet Ali Yalçındağ, şu anda 2 milyon tekil tıklama oranına sahip olan Yandex’e Türk halkının sempatiyle yaklaştığını söylüyor. Yalçındağ, ‘Yanınızdaki İndeks’ olarak Türkçeleştirdiği Yandex’in önemli bir hedefini ise şöyle açıklıyor:
“Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım açıkladı. Türkiye, ulusal arama motoru kurmak istiyor. Yandex olarak Türkiye’nin ulusal arama motoru olmaya talibiz.” 

Yandex’le tanışmanız nasıl oldu?
Yandex yöneticileriyle ilk görüşmem 6-7 ay önce oldu. Kurucu Arkady’nin yatırım hedefleri çok heyecan vericiydi. Türk şirketi olmak istiyorlardı. Yeni çıkış noktası olarak Türkiye’yi seçmişlerdi. Tekliflerini kabul ettim. Türkiye’deki internet kullanıcılarına arama motoru konusunda bir alternatif sunuyoruz. Bu henüz çok anlaşılmış değil. Google varken Yandex’e ne ihtiyaç var diye düşünenler olabilir. Halbuki her alanda çeşitliliğe ihtiyaç vardır. Farklı bilgi ve karşılaştırma olanağı sağlıyor. Bilgiye tek kaynaktan ulaşmak aslında sağlıklı değil. 

Dünyada kaç arama motoru var? Yandex’in farkı ne?
Dünyada global strateji ile hareket eden üç arama motoru var: Google, Yandex ve Bing. Çeklerin, Korelilerin arama motorları da sadece kendi lokal dünyalarında hizmet ediyor. Yandex gerçekten insanların hayatlarını kolaylaştıran, online ve offline birlikte düşünen bir mantaliteye sahip. Onun için Türk pazarında hak ettiğinden fazla değer bulacağını düşünüyorum. Rekabet edilen yerlere bakıldığı zaman birinci olan arama motoru Google’ın payı yüzde 60-70, ikincinin yüzde 25-30, diğerleri dediğimizin de 5-10 pazarı var. 

Türkiye’de rekabet durumu nedir? Pazar payı olarak ne düşünüyorsunuz ve ne kadar sürede bu rakama ulaşacaksınız?
Türkiye dünyada arama motoru rekabeti olan 6’ncı ülke. Türkiye’nin ikinci arama motoruyuz. Başka da gireceğini düşünmüyorum. Türkiye’de henüz 2 milyon tekil ziyaretçimiz var. Pazar hedefimiz yüzde 25-30. Buna 5 yıllık bir plan diyebilirsiniz. Tabii bu oranı ne kadar önce yakalarsak o bizim başarımız olacak. Şeffaf ve açık bir şirket olacağız.Türkiye aktivitelerini de raporla duyuracağız. 

Yandex ürün çeşitliliği artacak mı?
Arama motoru olarak yerel ürünler geliştiriyoruz. Örneğin ramazan boyunca çok güzel bir servis verdik. Ramazan çadırlarının yerleri bile belliydi. Diğer arama motoru Google’ın buna önem verdiğini görmüyorum. Google çok global hareket ettiği için, sizin yerel değerlerinizi çok önemsemiyor. Biz Yandex olarak ürünlerimizin insanların hayatlarını çok daha kolaylaştırmaya yönelik ürünler olacağını düşünüyoruz. 

Fatih projesiyle ilgilendiğinizi de açıkladınız. Ne yapacaksınız?
Fatih projesi bizi çok yakından ilgilendiren bir proje. Fatih projesinde mutlaka yer almak istiyoruz. Ancak başka bir konu var. Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım birkaç hafta önce ‘Biz kendi yerli arama motorumuzu geliştireceğiz’ açıklamasını yaptı. Sayın Bakana Yandex olarak yerli arama motoru olmaya aday olduğumuzu anlatacağız. Yandex’e ben “Yanınızdaki index” diyorum. Biz bir Türk şirketiyiz. 

Yerli arama motoru olmanın bir avantajı var mı?
Bu iş çok ileri teknoloji gerektiriyor. Dünyada yedi milyar insanın şu an 2 milyarı internet kullanıcısı diye varsayıyoruz. Bu 2 milyar insan sadece 6 tane arama motorundan hizmet alıyor. Sadece bu altısı mı vardı, hayır. Bunların arkasında onlarca yüzlerce şirket, birey bu işi yapmak için geçen 25 yıldır uğraşıyor. Yeniden yerli bir otomobil üretmek gibi bir arama motoru üretmek mantığını ben doğru bulmuyorum. Çünkü çok ciddi emek, zaman ve para gerektiren bir iş. Ben Sayın Bakanımızın önüne bu yerli, sizden bizden daha iyi Türkçe bilen, anlayan arama motorunu bir Türk arama motoru olarak zaten getiriyorum. 

Yeni bir arama motoru kurmanın maliyeti yüksek midir?
Olacağını bilseniz maliyetine katlanırsınız. Onlarca ülke tarafından denenmiş, dünyanın her ülkesi arayışta. Herkes arama motoru olsun istiyor ama teknolojiye sahip olan az. Kolay bir iş değil. Yandex’in onlarca yıldır yaptığı, biriktirdiği tecrübeyi en baştan yaratmak çok zor. 

Yani ulusal arama motorunun bir katkısı olmaz diyorsunuz?
Bilgi aynı bilgi. Arayacağınız bilgi 7 milyarsa hepsi aynı yerden arayacak. Keşfedilen algoritma arayabilmek ve insanlara sunabilmek. Teknolojinin hiçbir artı katkısı olmayacak. Ama şu olacak. Bunu biz yapacağımızı söylüyoruz. Gelenek, görenek, aile yaşantısı, Türkiye’nin etik kurallarına, değerlerine öncelik veren bir arama motoru olacağız. Bir Türk arama motoru da bundan fazlasını yapamaz.

Trafİğİ çözecek
En çok ilgi gören uygulamanız hangisi?
Türkiye’nin özellikle İstanbul’un en önemli sorunu trafik. Bir tek İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin uygulaması var, o da sadece sensörlerle yürütüyor. Bu sensörler hem çok az yerde var hem de trafik hızıyla uyuşmuyor. Yandex ise trafik uygulaması ile her sokaktan veri alabiliyor. Ben her dakika kullanıyorum. Karşıdaki evimden Mecidiyeköy’e bu uygulama ile 17 dakikada geldim. Alternatif rotalar sunuyor. iPhone Android’li telefonlara indiriliyor ve ücretsiz.

Çalışanlar Türkleştİ
Moskova merkezli Yandex’in 3500 çalışanı var. Türkiye’de 60 kişi çalışıyor. Aynı zamanda Rusya’da bizim için çalışan ve yavaş yavaş Türkleşen bir ekibi de sayarsak 250 kişi diyebiliriz rahatlıkla. Türkiye’de cesaretlendirilmeye ihtiyacımız var. Sevgi ve saygıya özen gösteriyoruz ve bir Türk şirketi gibi davranıyoruz. Ben bunun kısa sürede pazar payımıza yansıyacağını düşünüyorum.