Yabancı ağlamadan yatırım yapmak istiyor

Fitch not arttırdı. Gözler iş ve aş yaratacak yabancı yatırımlarda. Yabancılar sadece not artışına bakmıyor. Önemli olan güvenli ve istikrarlı ortam.

Fitch 18 yıl sonra not arttırdı, diğer sıfırcı hocalardan Moody’sin sırada olduğu söyleniyor. Gelişme tabii ki çok sevindirici. Türkiye’ye yabancı sermaye akacak. Ama Türkiye’nin ihtiyacı istihdam, katma değer yaratacak doğrudan yatırım.
Not artışını elini taşın altına koyan bu yatırımcılar nasıl karşıladı?
İbrahim Aybar, otomotiv sektörünün duayeni. Ünlü Fransız otomotiv devi Renault Mais’nin genel müdürü. Aynı zamanda Yabancı Sermaye Derneği’nin yönetim kurulu üyesi.
Not artışını Aybar’a sordum. Kararı olumlu bulduğunu ancak bu sürecin iyi yönetilmesi gerektiğini söylüyor. Döviz girişinin artacağını, faizlerin düşeceğini, bunun da otomotiv ve gayrimenkul satışları gibi sektörlerde satışları arttıracağını anlatıyor.
Ancak dikkat çektiği bazı sorunlar var. “Gri alanlar” olarak tanımladığı bu sorunların başında ise “bugünden yarına, geceden gündüze değişen kararlar, yatırım ortamının iyileştirilmesi, güven ve istikrar” geliyor.
Uluslararası Yatırım Ajansı Başkanı İlker Aycı, Radikal’e yaptığı açıklamada yabancı yatırımcılar için “Ağlaya ağlaya yatırıma gelecekler” diyordu.
Yabancılar ise ağlamadan gelmek istiyor!

Dünya guruları şarabı kaynağında tadacak!
Anadolu dünyada şarabın ilk üretildiği topraklar. Türkiye dünyanın 4’üncü büyük bağ alanına, 6’ncı büyük üzüm üretimine sahip. Üretim miktarı 3.8 milyon ton. Yetiştirilen üzümün ancak yüzde 2’si şarap üretiminde kullanılıyor. Son yıllarda artan şarap üretimine rağmen ihracat da sadece yüzde 2.62.
Bu durumun değişmesi için yıllardır birbirleriyle rekabet eden üreticiler Arcadia, Doluca, Gülor, Kavaklıdere, Kayra, Kocabağ, LA, Pamukkale, Sevilen, Suvla, Urla, Vinkara ve Yazgan bir araya geldi, Türk Şarapları Platformu’nu oluşturdu. Türk şaraplarını dünyada kalitesiyle anılan jenerik bir marka haline getirmeyi hedefleyen bu üreticiler, ihracat oranını da arttırmak için çalışıyor.Bu kapsamda önümüzdeki günlerde uluslararası bir konferans düzenleniyor.
Daha önce İspanya, Portekiz, Avusturya ve İtalya’da gerçekleştirilen Uluslararası Djital Şarap İletişimi Konferansı’nın beşincisi 9-11 Kasım 2012 tarihleri arasında İzmir’de yapılacak. Konferansa aralarında satınalmacılar, uzmanlar, gazeteciler, blogerların bulunduğu yaklaşık 350 konuk katılacak.
Konferansın en önemli etkinliği Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın desteği ile yapılacak olan Türk şaraplarının sunulacağı “Grand Terroir” tadımı. Türk Şarapları Platformu Direktörü Taner Öğütoğlu, Türkiye’nin, sahip olduğu potansiyeli kullandığı takdirde 10 yıl içinde dünyanın önde gelen şarap ihracatçılarından biri olacağını belirtiyor.
Sektörün iki yılda aldığı 300’den fazla ödül ve 2011 yılında yüzde 25 artan ihracat, hedefe doğru giden yolda başarılı adımlar atıldığını gösteriyor.