Her yer metro her yer şişiriş

9 yılda 80 km. raylı sistem yapamayan Topbaş, '6 yılda 320 km. metro yapacağım' diyor. 'Bana ve AK Parti'ye inanın' diyor. Bu aslında başarısızlığın ilanıdır.

Geçen hafta başlayan bir reklam sağanağı var. İstanbullular gazetede, bindikleri otobüste, televizyonda, her yerde bir slogan görüyor: Her Yerde Metro, Her Yere Metro.

Söylenen şu: 2004’e kadar Recep Tayyip Erdoğan ve Ali Müfit Gürtuna ancak 45 km’lik metro yapmışlar. 2013’e geldiğimizde 9 senede metro ağı 141 km’ye çıkmış. 2019’da Kadir Topbaş bunu 400 km’ye çıkaracakmış. 2019 sonrasında da 776 km’ye...
Bunun adı laf çevirmedir. Belediyeciliğin hak ettiği ciddiyetten uzak bel hareketleriyle İstanbul’un sorunlarına çözüm bulunmaz.
Metro, ‘yaylı sistem’in parçasıdır. Yeraltında gider. Metrobüs, otobüs hattıdır. Metro değildir. Tramvay yer üstünde gider. Metro değildir. Kentin yüzey alanını işgal eden hiçbir toplu taşıma yolu metro değildir. Kadir Topbaş’ın önce bu yanlışı düzeltmesi gerekir.

141 değil 125
2013’te 141 km metro diye sunulan raylı sistem ağı, büyükşehir teknik verilerine bakıldığında aslında 120.3 km’dir. Şişhane–Yenikapı, Yenikapı–Aksaray ve Marmaray eklendiğinde 138 km’ye çıkacak. Yani seçime kadar biterse ancak 138 km’lik bir ‘raylı sistem’ toplamına ulaşacağız. 141’e yakın. Ama dikkat, metro değil, raylı sistem.

20 yıl boyunca AK Partili belediyelerin yalnızca 141 km raylı sisteme ulaştığını biliyoruz. Kadir Topbaş’ın belediye başkanı olduğu 2004’ten bugüne kadar 75.3 km raylı sistem yapılmış. Hadi 80 diyelim. Abartmayı seviyorlar, üzmemek için.
Kadir Topbaş yılda ortalama 9 km raylı sistem yapabilmiş. Bu da ayda 750 metre raylı sistem demek. Topbaş’ın iddiası 2019’da raylı sistem uzunluğunu 400 km’ye çıkarmak. Yani 9 yılda 80 km raylı sistem yapamayan Topbaş, “6 yılda 320 km metro yapacağım” diyor. “Bana ve AK Parti’ye inanın, performansımızı % 600 arttıracağız” diyor. Bu aslında başarısızlığın ilanıdır.

Başka yanlışlar
“2019 sonrası 776 km’ye çıkaracağım” ciddiyetsizliğine hiç girmiyorum. “Ne zaman, 2071’de mi?” diye sorarlar.
Bu propagandist ve yanıltıcı ilanların gizleyemediği daha önemli bir gerçek var. Toplu taşımada raylı sistemin oranı artmıyor. Şu anda İstanbul’da tüm yolculukların % 5’i, araçlı yolculukların % 10’u ve toplu taşımada yapılan yolculukların yalnızca % 19’u raylı sistemle yapılıyor.
İstanbul bir deniz kent. Oysa tüm yolculukların % 1’i, araçlı yolculukların % 2’si, toplu taşımanın da yalnızca % 4’ü deniz taşımacılığına ayrılmış durumda.

Topbaş’ın neredeyse 10 yıldır, AK Parti’nin neredeyse çeyrek yüzyıldır yönettiği İstanbul’da toplu taşıma iflas etmiş durumda.

Tanıtım kaç para?
Bunun tek bir nedeni ver. Yorgun AK Parti belediyesi bu işi yapamıyor. Kadir Topbaş’ın Gezi Parkı’na AVM yapmaya kalkması gibi, toplu taşımacılık büyük bir kriz yaşıyor.

Belediye başkanımız bunu bildiği için büyük bir panikle, daha aday dahi olmadan propagandaya başlıyor. Ancak bir sorun var. Söyledikleri halkı yanıltıyor. Bunun parasını da kamuya ödetiyor.

Neden AK Parti reklamının parasını biz ödüyoruz, anlamıyorum. Tartışma götürmeyecek kadar başarısız bir performansı her yerine Ulaşım AŞ yazarak öven reklamların kamu parasıyla nasıl yapılabildiğini anlamıyorum. Bu rezalet, bir soruşturma hak ediyor.