Argande Güneydoğu kadınının kaderini değiştirir mi?

Güneydoğulu kadınların güçlendirilmesine yönelik projelere tanıklık ediyoruz. Bölgesel giyim markası Argande göze çarpanlarından.
Argande Güneydoğu kadınının kaderini değiştirir mi?

Urfa, Mardin ve Batman’dayız. Büyük bir çoğunluğu kadınlardan oluşan ulusal ve uluslararası sivil toplum ve kamu kuruluşları temsilcileri, tasarımcılar, mankenler, fotoğrafçılar, blogger’lar ve gazeteciler. Bölgeye geliş nedenimiz ilk aşaması 907 bin dolarlık bütçeyle 2008-2012 arasında uygulanan ‘Güneydoğu Anadolu’da Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler’ projesinin ikinci aşamasının tanıtımı. Rehberimiz Urfa’da yaşayan Proje Koordinatörü Gönül Sulargil.

Proje, Güneydoğu Anadolu Bölgesi kapsamında yer alan Adıyaman, Batman, Diyarbakır, Gaziantep, Kilis, Mardin, Siirt, Şanlıurfa, Şırnak olmak üzere dokuz ilde uygulanıyor. Projenin ikinci ayağına 949 bin 550 dolar ayrılmış. GAP Bölge Kalkınma İdaresi tarafından Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ve İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı’nın (SIDA) finansman desteği ile gerçekleşen projenin amacı Güneydoğu Anadolu’da yaşayan kadınların işgücüne katılım oranını ve girişimcilik becerilerini arttırmak. Kadınlar, çeşitli mesleki eğitimler alıyor, güvenceli çalışıyor, üretiyor ve para kazanıyor. 3700 kadının hayatı bu proje sayesinde daha anlamlı hale gelmiş. Sivil toplum devlet, özel kuruluşlar ve uluslararası örgütlerin işbirliğiyle beş yıl içinde gerçekleştirilenler azımsanmayacak kadar önemli. Batman’da kurulan bir tekstil fabrikasından sonra bölge birden tekstil kente dönüşmüş. Kreş alanı var. Batman, Mardin, Midyat, Şırnak’ta tekstil üretim, tasarım, hediyelik eşya ve keçe atölyeleri kurulmuş, kreşler açılmış.

Proje kapsamında 2009’da Hatice Gökçe’nin önderliğinde bölgesel giyim markası Argande kuruluyor. Marka kısa sürede sosyal sorumluluk anlayışıyla Gamze Saraçoğlu, Mehtap Elaidi, Alex Akimoğlu, Hakan Yıldırım, Banu Bora, Özgür Masur, Zeynep Tosun gibi tasarımcılar tarafından destekleniyor. MUDO mağazalarında Argande ürünleri için stand açıyor. Bugün altı farklı koleksiyon Mudo’larda ve ‘Markofoni.com’ da satılıyor.

İstanbul başta olmak üzere Beymen, Vakko, Boyner gibi büyük mağaza zincirleri, AVM’ler ‘Argande’ markası için yer ayırır, kumaş desteği veren tekstil firmalarının sayısı artarsa ve biz tüketiciler de bu ürünleri satın alırsak projenin amacı gerçekleşir. Önemli olan proje sonlandığında da markanın varlığını sürdürmesi.

GAP Bölgesi bu gibi projelerin sağladığı kolektif çalışma bilinci ve anlayış sayesinde on yıl içinde Türkiye’nin gelişmiş bölgelerinden biri olabilir. Kentler büyük bir değişim içinde,konaklama tesislerinin de hem sayısı hem kalitesi her geçen gün artıyor. Yorum yapmak için üç gün çok kısa bir süre belki ama bölge insanlarında ülkenin batısına hâkim olan bıkkınlık, boş vermişlik ve umutsuzluk yok...

Argande Urfa’da!



Argande 2013-2014 Sonbahar/Kış Koleksiyonu Hatice Gökçe’nin tasarım koordinatörlüğünde Türkiye’nin önde gelen moda tasarımcılarından Özgür Masur, Gamze Saraçoğlu, Mehtap Elaidi, Gül Ağış ve Nihan Peker önderliğinde hazırlanmış. Bilge Tuğsuz’un artistik direktörlüğünü yaptığı, mavi, kırmızı ve siyah tonların hâkim olduğu koleksiyonun defilesinin gönüllü modelleri Sema Şimşek, Burcu Kutluk, Selda Car, Selda Aksoy, Beril Kayar ve Bilge Kara’ydı. Sema Şimşek aynı zamanda Argande’nin yeni koleksiyonunun yüzü olmuş.

Acı ama gerçek



Bir kez daha rakamları hatırlamakta yarar var. Türkiye’de her üç kadından biri şiddet görüyor. Çalışan kadınların yüzde 58’i kayıtdışı. 2012 TÜİK verilerine göre nüfusun kadınların işgücüne katılım oranı yüzde 29.5. Çalışan kadınların üçte biri ücretsiz aile işçisi. Binyıl Kalkınma Hedefleri doğrultusunda kadınların karar alma mekanizmalarına katılması gerekiyor. ‘Üreten kadın olmadan toplum kalkınamaz’ deniyor. Ancak parlamentoda kadınların temsil oranı yüzde 14. Böyle bir tabloda kadınlar için yapılan projelerin önemi ülke ölçeğinde çok küçük de kalsa yararı tartışılmaz.