Hedef daha geniş ve genç kitleler

Sosyal ve dijital medyaya ağırlık, elektronik ortama geçiş gibi yeniliklerle Türk Eğitim Vakfı çağın gereklerini yakalıyor. Bugün 57'nci yaşına giren TEV'in yeni genel müdürü Yıldız Günay ile birlikteydik...

57 yıl önce Vehbi Koç’un öncülüğüyle kurulan Türk Eğitim Vakfı (TEV) geçmişten günümüze eğitime destek söz konusu olduğunda ilk akla gelen vakıflar arasında başı çeker. Yılda 8500-9000 kişiye verilen bursların yanı sıra bünyesinde kız yurtları ve özel yetenekli çocuklar için TEVİTÖL okulunu da barındırıyor. Her geçen gün büyüyen vakıf çağın gereklerine ayak uydurmak amacıyla bir süredir yenilenme çalışmalarını sürdürüyordu. Finans sektöründe başarılı bir yöneticiyken bir buçuk yıl önce TEV’e katılarak vakfın genel müdürlüğünü üstlenen Yıldız Günay’la bir araya geldik...

Genç yaşta ve işinizde çok iyi bir konumdayken sizi finans sektörünü bırakıp TEV’in genel müdürlüğüne çeken ne oldu?

Aslında dünyada böyle bir eğilim var. STK’larda belli bir yaşın altı profesyonel geçişlere baktığınızda ağırlıkla finansal sektörden gelindiğini görüyorsunuz. İhtiyaçlardan kaynaklanıyor. Türkiye ciddi bir ekonomik süreç geçirdi. Faizler 50’li, 60’lı hatta 100’lü rakamlardan tek haneli rakamlara yaklaşıldı. Vakıfların da gelirlerini yönetiş şekillerinin değişmesi gerekti. Ben de enteresan bir dönemdeydim. Teklif tam Güney Afrika’ya gitmek için yola çıkarken geldi. Konuştuk, çok etkilendim. “Keşke beş-on yıl sonra olsaydı bu teklif” dedim. Hatta Ömer Bey’e (Koç) söyledim bu düşüncemi. O da “Şimdiki enerjinize şimdi talibiz. Ve bir an önce başlamanızı istiyoruz” dedi. 23 senelik iş yaşamımı bıraktım. Çok da memnunum.

Böyle büyük ve köklü bir kurumda değişim kolay olmamalı?

Aynen; hem geçmişten gelen köklü güvenilir hafızayı bozmamanız hem de çağa ayak uydurabilmesi için gerekli değişimleri yapabilmeniz
lazım.

Neler yapılması gerekiyordu?

2013’ten 2015’e kadar bir üç yıllık strateji oluşturup uygulamaya başladık. İlk dikkatimi çeken; klasör klasör bilgi depolanmasıydı. Elektronik ortama geçmeliydik. Vakıfta her bölüm iletişim içinde olmalı. İlk olarak bir yıllık süreçte kurumsal kaynak planlama sistemi seçip uygulamasına başladık. Microsoft bize destek verdi. Birbiriyle konuşan sistem yıl sonunda tamamlanacak. Aldığınız bağışı en verimli şekilde eğitime ve bursa dönüştürüyor olmak, bilginin saklanır ve raporlanır şekilde olması, yani saydamlık çok önemli. Şimdi geçmiş bilgilere çok daha çabuk ulaşılıp analiz edilebilecek.

İkinci aşama neydi?

İletişim kısmıydı. Aslında çok daha geniş kitlelere ulaşmak istiyoruz. Daha önce yapılan bilinirlik çalışmasında 55 yaş üstünde çok yüksek bilinirliğimiz var. Ama 18-45 yaş grubuna baktığımızda bilinirlik çok limitliydi. Nasıl arttırabiliriz diye kurguladığımızda sosyal ve dijital medya tarafı ön plana çıktı. Web sitemizi yeniledik. Şimdi renkli, istediğimiz konuya çok daha rahat ulaşabileceğimiz tablet formatında yeni bir sitemiz var. Bağış yapmak da çok basit hale getirildi. Sitenin İngilizcesini bir gönüllümüzün desteğiyle hayata geçirdik. Facebook’ta ciddi aktivite kazandık. 2012 sonunda 15 bin takipçimiz vardı, 2013 sonunda 36 bine çıktı, şimdi 50 bini geçtik. Altı ay önce bir TV ve açıkhava reklamı projemiz oldu.

Kampanyaların sonunda bağışlar artıyor mu?

Dönemsel olarak artıyor. Sosyal medya ve dijital kullanımıyla bağış mecraları da değişmeye başladı. 2008-2009 döneminde her üç bağıştan ikisi direkt iletişimle ve masa önünde ve telefon üzerinden yapılan bağışlarmış. Şimdi her üç bağıştan ikisi ya çağrı merkezimizden ya da internet üzerinden yapılıyor. Dört-beş yılda ciddi olarak fotoğraf değişti. Muhtemelen küçük bağışlarda bu trend daha da artacak.

Bireysel bağışlar mı ağırlıklı, kurumsal bağışçılarınız var mı?

Bireysel bağışlar çoğunlukta. Hedeflerimizden bir de dağılımda kurumsal bağış payını arttırmak. Geçen sene bugüne dek yapılmış en büyük kurumsal bağış projelerimizden birini HSBC ile yaptık. ‘Enerjimiz Geleceğe’ projesi altında HSBC’nin tercihiyle enerji üzerine okuyan 125 öğrenciye burs verildi. Şimdiye kadar kurumsal bağışlarla okutulan bursiyer sayımız 500’lerdeyken bu rakam 600’lere çıktı.

Vakfın ilk kadın başkanısınız, erkek bursiyerlerleriniz daha fazla, kızlara pozitif ayrımcılık düşünür müsünüz?

Bu biraz da başvuruların oranıyla ilgili. Ama üniversite olan illerde kız yurdu kurduğunuzda başka illerde ailelerinin çekinceleri nedeniyle gelemeyen kızlarımız çok rahat TEV yurdu var diye yollanıyor. Şimdilik Trabzon ve İzmir’de var. Sonraki de Ankara’da olacak.

Yurt bursu da var mı?

Eğitim ve yurt bursu olarak iki ayrı kategori yaptık. Çeşitli nedenlerle eğitim bursu alamayanlara hem eğitim bursu hem de cep harçlığı gibi bir rakam veriyoruz. Bu da eğitim bursunun üçte biri kadar. Yurtlarımızın kapasitesinin yüzde 20’si kadar yurt bursiyeri hedefimiz var. Onu da doldurduk bu yıl için. 

Engelli eğitimi için yeni projeler hazırlıyoruz

Şu anda engelli eğitimi için bir proje hazırlıyoruz. Bir kurumla ortak çalışabiliriz. Kurumların öncelikleri dahilinde eğitimi destekleyecek projeler özellikle de ihtiyacı olan başarılı çocukların eğitimini destekleyecek projelerde kurumlarla bir araya gelmek istiyoruz. Altyapı tamam, sıra kaynak konusunda zıplamada. 2013 modernizasyon, geleceğe hazırlık yılıyken 2014 de gelecek stratejilerinin oluşturulması ve bu stratejilere uygun gelir artışının yaratılması gereken sene bizim için.