Işık ve ses ile görünmeyenin peşinde

Borusan Müzik Evi'nin Madde Işık II sergisi yaratıcılığın sınırsızlığı ve teknolojinin çabuk tüketilmesine odaklanıyor. Bugün açılan sergi, modası geçmiş aletlerle sanat gösterisi gibi

Borusan Müzik Evi, içinden ışık ve ses geçen yeni bir sergiye daha ev sahipliği yapıyor. Geçtiğimiz yıl düzenlenen Madde Işık Sergisi’nin devamı niteliğinde olan sergi bu akşam açılıyor. Madde ve Işık II, bir önceki sergideki fiziksel sanallık ve ses oyunları temalarına ek olarak kullanılan nesnelerle de dikkati çekiyor. Bu yılki altbaşlık da ‘Madde ve Işık’.
Ses-video, ışık ve hareket birlikteliği bu kez biraz daha farklı enstrümanlarla sağlanıyor. Tabii sonuç yine büyüleyici. Bu yüzden de bu sergiyi anlatmak zor, görmeyi, dinlemeyi hatta gözleri kapatıp hissetmeyi gerektiriyor. 

Modası geçmiş aletlerle sanat
Bilgisayarlar, fotoğraf makineleri, kameralar, telefonlar, mikrofonlar, teypler, yazıcılar gibi yaşantımızın bir parçası haline gelen araçların modelleri neredeyse her yıl değişiyor. Özellikle 1980’lerden sonra teknolojik değişimin hızını yakalamak mümkün değil. Evlerimiz yavaş yavaş modası geçmiş teknolojik aletler mezarlığına dönüşüyor.
Madde ve Işık II’de karşımıza çıkan yapıtlardaki eski yazıcılar, projektörler, mikrofonlar, parçalanmış kameralar bize hem bu durumu hem de her şeyin başka bir biçimde kullanılabileceğini, içerden bakmanın farkını, yeniden yaratımı anlatıyor.
Serginin küratörü Richard Castelli, saptamama katılsa da amacının sadece sanat üretmek olduğunu, kullanımdan kalkmış ya da kalkmak üzere olan nesneleri yeniden dönüştürmek gibi bir amaçla yola çıkmadığını söylüyor. Castelli zaten kavramlardan da yola çıkmayı sevmiyor. Ona göre sanat kavram yaratmak değil. Görüp etkilendiği yapıtlar üzerine kavramsal çerçeve oluşturma yolunu seçiyor. Bu sergiyle de algılama kavramına yeni boyutlar getiriyor.
Madde - Işık II Sergisi’nde Jean Michel Bruyère, Kurt Hentschläger, Julien Maire, Christian Partos, Joachim Sauter & Dirk Lüsebrink (Art+Com), [The User] ve Li Hui,’nin eserleri var. Yazar ve yönetmen Jean Michel Bruyere ‘Assistante Sociale’ adlı yerleştirmesini Borusan Müzik Evi için kurgulamış. Sanatçı eski hastane yataklarından, eski işlevini unutturan bambaşka bir dünya yaratmış. Kurt Hentschläger ise sergiye, üç boyutlu gerçek zamanlı yerleştirmesi “HIVE” ile katılıyor. Üç boyutlu gözlükle izlenen çalışmada insan figürleriyle bir girdap oluşturulmuş.
Li Hui’nin çalışması ‘Amber’, 2011 yılında Avrupa Kültür Başkenti ilan edilen Bethune kentinde sürmekte olan Madde - Işık sergisinden geliyor. Led’lerle aydınlatılmış fütüristik araba görünümündeki Amber, zaman zaman iskelete dönüşerek geçmiş ve şimdiki zaman arasındaki sınırları eriten zaman parametresini ortadan kaldırıyor.
Julien Maire ise 11 Eylül’e gönderme yapan çalışmasında parçalanmış bir video kamerayla deneysel bir filme imza atıyor. Christian Partos’un ‘VISP’ isimli kinetik ışık yerleştirmesi, İsveç’in en önemli müzelerinden Moderna’ya ait ve sergiye özel izinle gelmiş.
BMW Müzesi’nde gerçekleştirdiği “Kinetik Heykel” yerleştirmesi internette tıklanma rekorları kıran Joachim Sauter de sergide Dirk Lüsebrink ile birlikte ürettiği “Geçmiş Şeylerin Görünmeyen Biçimi” adlı eseriyle yer alıyor. Kendilerine Art+Com adını veren ikili, video karelerini metal bir yüzeye birbiri ardına dizerek oluşturdukları bu heykel serisini Şanghay Bienali sırasında çektikleri görüntülerden oluşturmuşlar.
[The User] proje grubu, ‘Dot Matrix Yazıcılar için Kuvartet’ adlı eser hazırlamışlar. Dört eski yazıcıyla iki keman, iki çello tadında besteler yapmışlar. Her yazıcıya verilen anlamı olmayan metinlerden farklı tınılar elde ediliyor.
‘Madde - Işık II’ sergisi 28 Mayıs - 25 Eylül tarihleri arasında, Borusan Müzik Evi’nde, Pazartesi hariç her gün 11.00 – 19.00 arasında ziyaret edilebilecek.

Richard Castelli Kİmdİr?
Richard Castelli, 1999 yılından başlayarak 2004 Lilles Avrupa Kültür Başkenti projesinin küratörlüğünü üstlendi. Cinemas of the Future, Robots !, Microfolies, Du Côté de Chez gibi önemli sergilerin de küratörü olan Castelli, Jacquemarts and Féeries urbaines’in yerleştirme projelerine de öncülük etti.
Castelli, Epidemic adlı sanat firmasının kurucusu ve direktörü olarak Shanghai, Roma (Romaeuropa), Berlin (‘Vom Funken zum Pixel’, Martin-Gropius-Bau, 2007) gibi sanat başkentlerinde seçkin müzelerde ses getiren sergilere imza attı.

.