Yaratıcılık endüstrisinde 2014 trendleri

Değişen tüketim dengeleri, internet kullanım biçimleri, ekran alışkanlıkları, kullanıcı davranışları, sanatla iç içe geçen pazarlama girişimleri ve reklam, dijital, pazarlama, PR, medya, teknoloji, tasarım endüstrilerinden binlerce yıldız isim... Hepsi Cannes Lions'ta geçmişin parlak fikirlerini ödüllendirirken geleceğe ilham vermek için buluştu.
Yaratıcılık endüstrisinde 2014 trendleri

Cannes Lions Festivali dünyanın en büyük yaratıcılık buluşması. İlk kez 1954’te Venedik’te düzenlendi. İlk yıl iki kategoride yarışmak üzere 14 ülkeden 187 reklam filmi başvurdu. Festivali izlemeye ise 130 delege katıldı.

40’lı yılların sonunda sinema reklamı yapan bir grup Cannes’daki Altın Palmiye Film Festivali’nden etkilenir ve SAWA (Screen Advertising World Association) isimli bir dernek kurar. Amaç sinema mecrasını tanıtmaktır. SAWA, bir reklam festivali düzenlemeye karar verir. İlk festival 1954’te Venedik’te düzenlenir. Venedik San Marco Meydanı’ndaki aslan ise yarışmanın ödülü için ilham kaynağı olur. Festival, ikinci yıl Monte Carlo’da, bir sonraki yıl ise Fransa’nın festivalleri ile ünlü şehri Cannes’da gerçekleşir. Cannes ve Venedik’te dönüşümlü yapılan festival 1984’te tümüyle Cannes’a yerleşir.

REKLAMDAN YARATICILIK FESTİVALİNE

Cannes Lions uzun yıllar bir reklam festivali olarak devam etti. Festival, 90’lı yıllarda seminer ve workshop’ların da devreye girmesiyle reklam ve pazarlamanın gündemini ve trendlerini belirlemeye başladı. Birkaç yıl önce ise adını tamamen değiştirdi ve Cannes Lions Yaratıcılık Festivali’ne dönüştü.

Her yıl Haziran ortasında gerçekleşen bu festivalde bir yandan 300’den fazla jüri üyesi dünyanın dört bir yanından gelen 37 bin projeyi değerlendiriyor. Diğer yandan onlarca markanın ilham veren hikâyeleri paylaşılıyor. Festivale gelen 10 binden fazla kişi bir tarafta pazarlama ve iletişim dünyasının geleceğini şekillendirecek büyük yaratıcı fikir ve yeniliklerin peşinden koşarken, diğer yandan hiç değişmeyen, değişmeyecek klasikleri yine, yeniden, heyecanla izliyor.

POPÜLER KÜLTÜR BULUŞMASI

Aslında Cannes Lions’a artık bir pazarlama iletişimi buluşması demek çok doğru olmaz. Orada olan şu: Eğlence, sanat, kültür dünyasından onlarca yıldız reklam, dijital, pazarlama, PR, medya, teknoloji ve tasarım endüstrilerinden binlerce insanla bir araya geliyor. Her iki tarafın yıldızları aynı sahnede fikirlerini çarpıştırıyor. Bu buluşmadan oldukça değerli bir enerji ortaya çıkıyor.

YENİ YAKLAŞIMLAR, YENİ TRENDLER
Bu yıl Cannes Lions Festival’i 15-21 tarihinde gerçekleşti. 2014’e damgasını vuran yeni trendleri Radikal okurları için derledim.



PAZARLAMA VE BİLİM İLİŞKİSİ GELİŞİYOR

Bu yıl geçmiş yıllarda olmayan bir şey vardı Cannes’da. Birçok bilim insanını sahnelerde yaratıcılık üzerine fikir beyan ederken izledik. Pazarlama son yıllarda özellikle nörobilime çok ilgi gösteriyor. Ancak bilimin pazarlamaya ilgi göstermesine ilk kez tanık olduk. Öyle ki ünlü astrofizikçi, Cosmos programının sunucusu Neil deGrass Tyson merak ve yaratıcılık üzerine yaptığı şahane sunumdan sonra gazetecilerle buluştu ve itiraf etti: ‘Bilimin de pazarlamaya ihtiyacı var.’.

‘HİKAYE’ BOYUT DEĞİŞTİRDİ

‘Cannes‘daki oturumların ilginç yönlerinden biri, bir yandan geleceği şekillendirecek yenilikler üzerine büyük laflar edilirken diğer yandan bütün bu yeniliklerin ötesinde değişmeden kalan ve kalacak olanın öne çıkarılmasıdır. Bu yüzden bir yerde birisinin hikâye anlatmak üzerine konuşması kaçınılmazdır.’ diye yazmış MediaCat yazı işleri ekibinden Ozan Mert. Evet ‘hikaye’ çok uzun yıllardır Cannes Lions’ta hemen hemen her oturumda irdelenen bir konudur. Ancak bu yıl konuşulan her zamanki gibi ‘hikaye anlatmak değil, hikaye yaşatmak’tı. Yönetmen Spike Jonze, bunu en iyi anlatanlardan biriydi.


‘DATA BİR CEVAP DEĞİL, SORULAR SETİDİR’
Usta İngiliz reklamcı Sir John Hegarty Avustralyalı meslektaşı David Droga bu yılın en yıldız ikilisiydi. Hegarty’nin ‘Big Data’ konusunda söyledikleri ise adeta bir ders niteliğinde: ‘Data her zaman önemliydi. Bunun her şeyin çözümü olacağını düşünmek, bütün cevapları vereceğini düşünmek, vs. Bu saçmalığın daniskası. Ve insanlar bunu yutuyor. Herkes aynı data’ya bakıyorsa herkes aynı sonuçlara varıyordur demektir ve herkesin yaptığı birbirine benzeyecektir. Datanın esprisi sizi bir noktaya kadar getirip sonra “Bunun hakkında ne düşünüyorsun?” ya da “Bunun hakkında nasıl hissediyorsun?” diye sormasıdır. Data bir şeylerin cevabı değildir, bir sorular setidir.”

KARMAŞIKLIĞIN SADELİĞİNİ YARATICILAR SAĞLAMALI

Geçmiş yıllarda pek çok sanatçının reklamcılar, pazarlamacılar, yaratıcılardan yardım istediğine tanık olmuştuk. Örneğin U2’nun solisti BONO başlattığı sosyal kampanyalar için sık sık Cannes’a gelir ve binlerce yaratıcıdan yardım ister. Bu sene yine BONO oradaydı. AIDS’in anneden çocuğa geçmesini engellemek için başlattığı RED kampanyası için Apple’ın ünlü tasarımcısı Jonathan Ive ile birlikte sahnedeydi.

Bir başka ilginç istek ise şarkıcı Kanye West’ten geldi: ‘Dünya gittikçe boktan bir yer haline gelmeye başlıyor. İnternet de ondan daha boktan bir durumda. Ve siz içerik yaratıcıları iyi şeyler yaparak burasını tertemiz tutmak zorundasınız. Ya bunu yaparsanız ya da s..tir olur gidersiniz.”

Ah bir de BONO kadar nazik söyleyebilseydi…

İNSANOĞLUNUN EKRAN GÖÇÜ
Tüketicinin bir ekran göçü yaşadığını belirten DreamWorks’ün başkanı Jeffry Katzenberg onların izini sürerek neden dev ekranlardan küçük mobil ekranlara geçiş yaptıklarını anlattı: “İzleyicinin olduğu her yerde olmak istedik, 6 yılda bin 500 bölüm video içerik üreterek tarihe geçecek bir işe giriştik” diyen Katzenberg, Kuzey Amerika’da yürüttükleri araştırmalarda çocukların televizyonu ilk olarak Netflix, ardından YouTube’dan izlediğinin ortaya çıktığını söyledi.


MINDGASM VE BRAINGASM

Ünlü Brain Games programının yapımcısı ve sunucusu Jason Silva sayesinde Mindgasm (zihin orgazmı), Braingasm (beyin orgazmı) gibi kavramlar yaratıcıların hayatına girdi. Silva yaptığı sunumla salondaki binlerce katılımcıya her ikisini de yaşatmayı başardı.

Jared Leto, Ralph Fiennes, Sarah Jessica Parker, Kanye West,Courtney Love, sihirbaz Dynamo gibi eğlence yıldızlarının, bilim insanlarının, yazarların, sanatçıların, iş dünyasının, tasarımcıların ve reklamcıların buluşma noktası festivale bu yıl 2 bini gazeteci olmak üzere 12 bin kişi katıldı. 97 ülkeden 37 bin 427 proje reklam, tasarım, inovasyon ve markalı içerik dahil 17 kategoride yarıştı.