Apple-Google harita savaşı

Google'ın akıllı telefon işine girmesiyle alevlenen bu savaşta Apple harita ve arama motoru işine girerek karşılık verdi.

Bir tarafta iPod ve iTunes’un, Mac bilgisayarların, OS X işletim sisteminin, devrim yaratan iPhone’un ve iPad’in tasarımcısı Apple diğer tarafta dünyanın en büyük arama motoru, Dünya’yı ve Ay’ı hatta Mars’ı milim milim görüntüleyen harita uzmanı, teknoloji devi Google.
Bugün size Google’ın akıllı telefon işine girmesiyle alevlenen iki devin savaşını anlatacağım. Ama öncelikle her iki tarafın da büyüklüğünü biraz rakamlarla ortaya koymaya çalışalım.
Apple son 12 ayda tam olarak 142 milyar dolar gelir elde etti. Apple ürünlerine harcadığımız her 1 doların 0,47 doları Apple’ın kâr hanesine yazıldı. Şirketin kasasında şu anda 100 milyar doların üzerinde nakdi var. Bizim borsayı geçtim istese T-Mobile, Adobe, Twitter, Nokia gibi dev teknoloji şirketlerinin hepsini peşin paraya satın alabilecek konumda. Efsane patron Steve Jobs’un ölümünün ardından CEO koltuğunda Tim Cook oturuyor.
Google’ın da ondan aşağı kalır yanı yok. Piyasa değeri tam 194 milyar dolar civarında. Yıllık karı ise 52 milyar doların biraz üzerinde. Arama motoru pazarının yüzde 84’üne hâkim olan şirket ürün yelpazesini her geçen gün geliştiriyor. Şirketin başında ise Eric Schmidt var.
Son hamleleriyle anlaşıldı ki dünyanın iki teknoloji-bilişim devi Apple ve Google’ın birbirlerinin adını bile duymaya artık tahammülleri yok. Tim Cook ve Eric Schmidt’in kavgaya tutuşmasına ramak kalmış durumda. Son aylarda verdikleri her demeç keskin bir bıçak gibi karşı tarafa saplanıyor. İki dev şirket arasındaki savaşta art arda öldürücü darbeler geliyor. İşte bu savaşta son cephe geçen günlerde belirdi: ‘Haritalar’.
İlk hamle Google’dan geldi. Apple’ın kendi harita teknolojisini piyasaya sürerek akıllı telefonlarda ve tabletlerde bu yeni sistemi kullanacağını öğrenen Google erken davranarak geçen hafta San Francisco’da yeni harita teknolojilerini basına tanıttı.
Google Earth’e 3D özelliğini eklediğini açıklayan şirket ayrıca Android işletim sistemiyle çalışan telefonların bundan böyle internete bağlı olmasalar da Google haritalarına ulaşabileceklerini duyurdu. ‘Google Imagery’ adı verilen yeni sistemi piyasaya sunan Google Haritalar’ın Genel Müdür Yardımcısı Brian McClendon’da düzenledikleri basın toplantısında “Bizim hizmetlerimiz sadece evinizin yolunu bulmanızı sağlamaktan çok daha fazlasını yapıyor’’ diyerek Apple’a meydan okudu. 
Apple ise art arda iki bomba patlattı.
Google, kaygılarında haklıydı. Apple iPhone, iPad ve iPod Touch’larda artık Google Maps yazılımına yer vermeyecekti. Şirket bunun yerine kendi üç boyutlu haritalandırma yazılımını kullanacaktı. Apple’ın patronu Tim Cook yaptığı konuşmada daha da geliştirilen iOS yazılımının sonbaharda herkesin kullanımına sunulacağını söyledi.
Apple harita konusunda ikinci adımı ise Hollandalı navigasyon şirketi TomTom ile attı. Amerikalı şirket Avrupalı GPS liderini harita ve trafik bilgileri konusunda resmi içerik sağlayıcısı olarak seçti. Harita kullanımında en ciddi alan navigasyondu. Bu durumun farkında olan Apple kendine ortak olarak pazarın yüzde 50’sine yakın hâkimi olan TomTom’u seçmişti. iPad, iPhone gibi Apple ürünlerine sahip olanlar artık ekstra bir navigasyon cihazına ihtiyaç duymadan yollarını bulabilecekti. Google ile Apple arasındaki savaştan kârlı çıkan TomTom olmuştu. Anlaşmanın duyulmasıyla birlikte TomTom’un Amsterdam borsasındaki hisse fiyatı yüzde 16,2 yükseldi.
Bu arada belirtmekte fayda var. Apple ile Google arasındaki savaş sadece harita ile sınırlı değil. Yine birkaç gün önce Apple Google’a bir darbe daha vurdu ve Çin’deki iPhone’ların varsayılan arama motorlarını Google yerine Baidu olarak değiştirdi. Baidu Çin’in yerel ve en çok kullanılan arama motoru olma özelliğini taşıyor. Arama motoru ve haritada uzmanlaşan Google’ın akıllı telefon işine girmesiyle alevlenen bu savaşta Apple harita ve arama motoru işine girerek karşılık verdi. Ancak savaş belli ki daha bitmedi. Bakalım bir sonraki cephe hangi alanda açılacak?