Ada hırsızı Singapur!

İrili ufaklı 17 binden fazla adaya yayılan Endonezya'nın bunlardan birkaçının kaybolmasının farkına varmayacağını sanan Singapur fena yanıldı.

CAKARTA - İrili ufaklı 17 binden fazla adaya yayılan Endonezya'nın bunlardan birkaçının kaybolmasının farkına varmayacağını sanan Singapur fena yanıldı. Güneydoğu Asya'nın dev ülkesi, mini devlet Singapur'un adacıklarını gemilere koyup yürüttüğü sonucuna varınca, Pasifik'te kavga koptu. Singapur'a "Ayaklarımızın altından toprağı götürüyorlar" diye öfkelenen Endonezya hükümeti, gemilere çakıl taşınmasına çok sıkı kurallar getirirken, kum ihracatını da yasakladı.
Endonezya'nın şubatta getirdiği yasak kumun metreküp fiyatının yediye katlanıp 6.5 dolardan 50 dolara çıkmasına yol açtı. Çakıl ve kum kaçakçılığını durdurmak için 18 gemiyi devriye gezdiren Endonezya donanmasının, bu hafta Singapur'a dönen 24 römorkör ve mavnanın granit yongalarıyla dolup taştığını saptamasıyla kriz doruk noktasına ulaştı. Küçücük Singapur, inşaat sektörü için gereken kum ve çakılı kendi topraklarından çıkaramazken, eski Endonezya istihbarat şefi Hendropriyono toprak kaçakçılığı yüzünden küçücük adacıkların su yüzünden silinebileceklerine dikkat çekiyor: "Bunlar haritalardan silinebilir. Singapur'un kazancı bizim toprak kaybımız olur."
Denizi doldura doldura...
1965'te Malezya'dan bağımsızlığını ilan ettiğinden beri komşularıyla özellikle doğal kaynaklar konusunda gerilim yaşayan Singapur, bataklıkla kaplı, sivrisineklerin cirit attığı topraklarda 4.5 milyon yüksek eğitimli insanını iyi yaşatmaya çalışıyor. 1965'te 581 kilometrekare olan topraklarını bugün 650'ye ulaştıran ve 30 yılda 750'ye çıkarmayı planlayan Singapur'da patlayan inşaat sektörü Endonezya'nın kum ihracı yasağından ağır darbe yiyecek. ABD'nin petrol, diğer ülkelerin gıda maddeleri için oluşturdukları stratejik rezervleri kum için oluşturan Singapur'un, ihtiyacını buradan karşılamak zorunda kalacağı belirtiliyor.
Adaları kaybetmek deniz hukuku sözleşmesine göre karasularını da kaybetmek anlamına geldiğinden, Cakarta sahilinin gerilemesiyle Güney Çin Denizi'ndeki haklarından olmak istemiyor. Hele sürekli denizi dolduran Singapur, Malay Boğazı'nda kumları yürütülen Nipah Adası'na 20 km yaklaşmışken... (Times)