Berlin'de etiğe karşı din atağı

'Ateizmin başkenti' Berlin, Hatun Sürücü'nün töre cinayetine kurban gitmesinden beri uygulanan zorunlu etik dersinin kaldırılıp din dersiyle seçmeli olması için pazar günü referanduma gidiyor. Referandumun arkasında dinci örgütler var

BERLİN - Almanya’nın başkenti Berlin’de, 2005’te Türk asıllı 23 yaşındaki Hatun Sürücü’nün geleneklere uygun yaşamadığı gerekçesiyle üç erkek kardeşi tarafından öldürülmesi üzerine ortaokullara konan zorunlu etik (ahlâk) dersinin kaldırılması için bu pazar referandum yapılıyor. Sosyologların ‘ateizmin dünya başkenti’ diye nitelediği Berlin’de Almanya’nın diğer eyaletlerinde olduğu gibi din dersi seçmeliyken, Sürücü cinayetinin ardından yediden 10. sınıfa dek zorunlu etik dersi konulmuştu.
Çocukların yüzde 40’ının göçmen kökenli olduğu Berlin’de iktidardaki Sosyal Demokratların bu kararını Solcu Parti ile Yeşiller de destekliyor. Zorunlu etik dersinde kimlikten sorumluluk ve hoşgörüye, vicdandan inaç ve adalete, töre cinayetlerinden farklı hayat tarzlarının birlikte yaşamasına, cinsel ilişkiden kürtaja dek birçok konu laik bakış açısıyla tartışılıyor. Ama yürürlüğe girdiğinden beri din dersini tercih eden öğrencilerin üçte bir oranında azaldığını öne süren kiliselerin başını çektiği ve Yahudilerle Müslümanların dini örgütlenmelerinin desteklediği ‘pro reli’ (din dersi yanlısı) hareket, 307 bin imza toplayıp etik dersinin tercihli olması için referandum düzenlenmesini sağladı. Bunun kabulü için 611 bin Berlinlinin oyu gerek. Anketler ‘pro reli’ye yüzde 51 oranında destek gösterirken, ateistlerle laiklerin katılı artarsa eğilim tersine dönebilir. 

Türk toplumu bölündü

‘Pro reli’ kazanırsa, İslam dini dersi sınıf geçmeye etkisi olan dersler arasına sokulacak. Dolayısıyla en büyük İslam kurum olan Diyanet İşleri Türk İslam Birliği (DİTİB) ve Berlin Türk Cemaati (TGB) ‘pro reli’; Berlin-Brandenburg Türk Toplumu (TBB), Berlin-Brandenburg Türk Veliler Birliği (BBTVB) ve Anadolu Alevileri Kültür Merkezi (AAKM) gibi örgütler ise ‘pro ethik’ safında. ‘Pro reli’ safındaki Türkler, “Öğrenciler, kökenleri ve aldıkları terbiyeyle farklı din ve dünya görüşüne sahip. Ahlâk dersi, ideolojik tarafsızlığıyla dini görüşlerini zayıflatma tehlikesini getiriyor. Din dersi ise öğrencilerin görüşlerini destekliyor” diyor. (afp, dpa)