Hava korsanına karşı 'akıllı uçak'

11 Eylül saldırılarından beri dünyada terör paranoyası alıp başını gitmişken, Avrupa, hava korsanı kâbusuna karşı teknolojiye dönüyor.

WASHINGTON - 11 Eylül saldırılarından beri dünyada terör paranoyası alıp başını gitmişken, Avrupa, hava korsanı kâbusuna karşı teknolojiye dönüyor. 11 Avrupa ülkesiyle İsrail, terör saldırılarına karşı bir uçak tipi geliştirmek için güç birliği etti. SAFEE (Avrupa Çevresinde Uçak Güvenliği) adlı 50 milyon dolarlık projenin müdürü Daniel Galtier, sistemin Avrupa Komisyonu girişimiyle büyük gizlilikle havacılık sanayi, güvenlik ve bilgisayar firmalarının bulunduğu 31 kuruluş tarafından geliştirildiğini söyledi. Çalışmalar projede yer alan ülkelerin özel laboratuvarlarında yürütülüyor.
Sistemde şu teknolojiler olacak: Algısı köpeğinkinden 30 kat güçlü elektronik burun. Uçağa sokulmuş bombalardan çıkan gazları ve lazer ışını kullanarak tehlikeli kimyasalları tespit eden iki ayrı sistem. Yolcuların oturdukları yerden konuşmalarını ve şüpheli kelimelerini algılayan monitörler. Tırnak büyüklüğünde insan yüzündeki şüpheli ifadelerle heyecan yaratan tikleri saptayan gizli kameralar. Tuvaletlerde ses kaydeden mikrofon. Kabin görevlilerine potansiyel tehlike noktalarını gösteren ve sinyalle uyarı yapan bilgisayar ekranları. Korsan parmak iziyle girilebilen kokpite ulaşır da uçağı ele geçirirse anında devreye girip uçağı kontrolüne alan dahili bilgisayar. Bilgisayarın görevi uçağı yüksek binalar, nükleer tesisler ve uçuşa yasak bölgelerden uzak tutmak.
Pilot otoriteyi kaptırırsa...
Bu teknolojiler sonbaharda simülatörlerde test edilmeye başlanacak. Fransız Sagem güvenlik şirketi, siber korsanlığa karşı da çalışıyor. Amaç, internet hizmeti sunulan ticari uçaklarda, 'elektronik' korsanların uçağın bilgisayarını ele geçirmesini önlemek. Projede yer alan diğer Fransız firma Thales Avionics da uçaklar dağ ya da yüksek binalara çarpma tehlikesiyle karşı karşıya kaldığında pilotu uyaran bir sistem geliştiriyor.
Tüm bu tedbirlerle gönül rahatlığıyla uçuş yapılacak mı? Gaultier'in yanıtı: "Hayır. Güvenlik alarm seviyesi asla sıfıra düşürülemez." Tabii projeye insan özelini paçavraya çevirdiği için insan hakları örgütleri, maliyeti nedeniyle uçak firmaları, yetkiyi elektronik otoriteye kaptırdıkları için pilotlardan itirazlar var. (Washington Post)