'Nikab İslami değil' dedi, Mısır karıştı

'Nikab İslami değil' dedi, Mısır karıştı
'Nikab İslami değil' dedi, Mısır karıştı

El Ezher şeyhi, yüz dahil bütün vücudu kapatan nikabı ?sadece bir Arap geleneği? olarak nitelendirdi. FOTOĞRAFLAR: AFP

Tantavi'nin 'İslam'la ilgisi yok, sadece bir gelenek' dediği nikaba yasak kararı Mısır'ı karıştırdı. Kız öğrenciler isyan etti. Ulema, 'Kadının örtünmesini önlemek suç' diye ayakta

KAHİRE - Mısır’ın başkenti Kahire’deki Sünni dünyanın geleneksel eğitim merkezi El Ezher Üniversitesi’nin dekanı Şeyh Muhammed Tantavi, çarşaf gibi kadınları tepeden tırnağa örten ‘nikab’ı yasaklayacağını ilan ederek zaman zaman nükseden hararetli tartışmaların bir yenisini tetikledi. Şeyh fetvasını yayımlamadan yasak üniversite girişinde etkisini gösterirken, din adamları Tantavi’ye karşı karşı atağa geçti.
Olay, geçen hafta yeni öğretim yılının açılışı nedeniyle üniversiteye bağlı okullarda domuz gribi önlemlerini denetleyen Tantavi’nin, Suudi Arabistan ve Yemen gibi ülkelerde yaygın nikaba bürünmüş bir öğrenciyi azarıyla patladı. Öğrenciye peçesini çıkarmasını emreden Tantavi, “Bunun İslam’la ilgisi yok, ben bu dini senden ve ailenden iyi biliyorum. Nikab sadece bir gelenek” dedi. Tantavi, El Ezher’e nikabla girilmesini tamamen yasaklayan karar yayımlayacağını ekledi. Tantavi fetvayı yayımlamadan okul ve yurtlara nikablı öğrenciler alınmamaya başlandı. Güvenlik görevlileri, Yüksek Eğitim Bakanı Hani Hilal’in nikabı yasakladığı söylense de bunun sadece güvenlik gerekçesiyle kimlik teşhisi için yüzün gösterilmesi olduğunu belirtiyor. Zira bazı erkeklerin yurtlara nikabla girdiği şikâyetleri aktarılıyor. Fakat öğrenciler zaten istenirse yüzlerini gösterdiklerini söyleyip bunun toptan yasak olduğunda ısrarlı. 

‘Göçebe Arapların geleneği’
Gelişmeler muhafazakâr damarı güçlü Mısır’ın tansiyonunu artırdı. Ezher’e bağlı bir araştırma merkezinde görevli Abdülmuvti Beyumi, Tantavi’ye “Hepimiz nikabın dini vecibe olmadığını kabul ediyoruz. Taliban kadınları nikab giymeye zorluyor. Ve bu fenomen yayılıyor” diye destek verdi. Nikaba karşı çıkan din adamları bunun İslam öncesi Arap çöllerinde yaşayan göçebe Arapların geleneği olduğunu söylerken, öğretim üyesi Şeyh Safvat Hicazi, “Kadının istediği örtünmesini önlemek suçtur. Bunun gelenek olduğunu söyleyenler saygıyı hak etmiyor” diyerek dava açma tehdidi savurdu. Kız öğrenciler, Ezher’deki öğrenci yurdunda yasağı protesto ederken, diğer üniversitelerde de gösteriler oldu. Milletvekili Hamdi Hasan ise Tantavi’nin görevden alınmasını isteyip “Hangi temel üzerine nikab giyinen öğretmen ve öğrencileri El Ezher’e sokmaktan men edecek? İslami bir eğitim kurumlarında örtünmeyeceklerse, nerede örtünecekler” diye sordu. Mısır Kişisel Haklar Grişimi’nden Husam Bağat ise hükümetin radikallerle mücadele adına gelişigüzel bir dizi karar aldığını ama bunların kadınlara karşı ayrımcılık yaratan uygulamaya dönüştüğünü savunup, “Örtülü öğrenciler hükümetin finanse ettiği yurt ve yemekhanelerden men ediliyor çünkü bu insanlar aşırılıkçı sayılıyor” dedi. Ahram Siyasi ve Stratejik Araştırmalar Merkezi’nin siyasi İslam uzmanı Diaa Raşvan ise ‘laik’ hükümetin Selefiliğin Mısır’da giderek yayılmasından endişe ettiğini belirtti.
Daha önce din işlerinden sorumlu bakanlık camilerde vaizelerin nikab giymesini yasaklayınca tartışma kopmuştu. Geçen yıl hemşirelerin tamamen kapanmasını yasaklayan karar çıkarılsa da uygulanmamıştı. 2001’de bir araştırmacı kadın Kahire’deki Amerikan Üniversitesi’nin kütüphanesine sokulmayınca mahkemeye gidip kazanmıştı. Yüksek mahkeme nikabı tamamen yasaklamayı anayasaya aykırı bulmuştu. (ap, afp)