Şeriat hukukuna gayrimüslim ilgisi

Şeriat hukukuna gayrimüslim ilgisi
Şeriat hukukuna gayrimüslim ilgisi

Londra?da İslami Şeriat Konseyi de mahkeme gibi davalara bakıyor. Şeriat konseylerinin düzene sokulursa ulusal düzeyde bir yargı sistemine dönüşmesi gündemde.

Britanya'da şeriat mahkemelerine gayrimüslimler de başvuruyor. Müslüman Tahkim Mahkemesi, başvuru yapanların yüzde 5'inin gayrimüslim olduğunu, böyle en az 20 davaya baktığını belirtti

LONDRA - Britanya’da geçen yıl Anglikan Kilisesi Başpiskoposu Rowan Williams’ın İslam hukukunun geçerli sayılmasının kaçınılmaz olduğuna ilişkin sözleriyle tartışmanın odağına oturttuğu şeriat mahkemelerine artık gayrimüslimler de başvuruyor. Britanya’da 2007’den beri şeriata göre uzlaşmazlıkları çözen Müslüman Tahkim Mahkemesi (MAT), ticari ve medeni hukukla ilgili anlaşmazlıklar nedeniyle kendilerine başvuran gayrimüslim sayısında artış olduğunu duyurdu. MAT’ın kurucusu avukat Şeyh Faiz  Aktap Sıddıki’nin sözcüsü Ferid Çediye, İslam hukukuna göre sorununu çözmek isteyenlerin yüzde 5’inin gayrimüslim olduğunu söylerken, bu ilgiyi şeriat mahkemelerinin daha az bürokratik olmasına bağlıyor. 

‘Gayrimüslim tazminat kazandı’
Çedie’ye göre özellikle Britanya mahkemelerinin delil saymadığı sözlü taahhütlerin şeriat mahkemesinde geçerli sayılması tercih nedeni. Gayrimüslimlerin karıştığı en az 20 davayı sonuçlandırdıklarını belirten Çedie, geçen ay kamyon filosu sebebiyle Müslüman ortağı aleyhine dava açan bir gayrimüslim Britanyalı örneğini verdi: “Gayrimüslim, aralarında sözlü anlaşma olduğunu öne sürdü. Mahkeme Müslüman ortağın yaptığı belli şeylerden hareketle anlaşmanın varlığını tespit etti. Gayrimüslim 48 bin pound kazandı.”
Londra, Birmingham, Bradford, Manchester ve Nuneaton’da davalara bakan MAT, yıl sonuna dek 10 mahkeme daha açmayı planlıyor. Mahkemelerin kurulacağı olası kentler arasında Leeds, Luton, Blackburn, Stoke ve Glasgow da var. MAT’ın dışında Londra’da birkaç yıldır İslami Şeriat Konseyi (ISK) mahkeme gibi yedi üyesiyle davalara bakıyor.
Düşünce kuruluşu Civitas’ın (Sivil Toplum Çalışma Enstitüsü) raporu ise, camilerde işleyen ‘hakemlik sistemi’ de dikkate alındığında, Britanya’da en az 84 şeriat konseyinin varlığından bahsediyor. MAT, diğer kararlar ve hukuki süreçler arasında uyum sağlamak için şeriat konseylerine danışmanlık hizmeti veren bir ağ oluşturmayı planlıyor. Bu amaçla 24 konseyin katılımıyla bir konferans düzenleyecek. 1996 tarihli Tahkim Yasası’na göre kurulmuş MAT’ın şeriat konseylerini düzene sokması halinde ulusal düzeyde bir yargı sistemine dönüşebileceği öngörülüyor.
Şeriat konseyleri genelde boşanma davaları ve aile içi anlaşmazlıklara bakarken, MAT ticari uyuşmazlıklar ve aile içi şiddet gibi konularla da ilgileniyor. MAT’ın kararları bağlayıcı ve Britanya mahkemelerinde geçerli. 

Peki ya kadın hakları?
Şeriat mahkemelerine karşı çıkanlar ise bunların kadına eşitliğin tanınmaması gibi Britanya yasasına aykırı bir sisteme izin verildiğine dikkat çekiyor. Civitas’ın raporunu hazırlayan Denis MacEoin, gayrimüslimlerin MAT’a gittiği açıklamasını, “Gerçekten neden diye sormalısınız. İslam mahkemelerine gitmelerinin avantajları nelerdir” diye sorgulayarak ekledi: “Şeriat mahkemesi kadına muamele örneğinde olduğu gibi Britanya yasasına ters bir yasayı uyguluyor.”
Britanya Müslüman Konseyi sözcüsü İnayat Bunglawala ise gönüllülük esasına göre işleyen bir mekanizmanın Britanya yasasıyla çelişmediğini savunuyor. Müslüman asıllı ‘gölge toplumsal uyum bakanı’ Baroness Warsi de, “Britanya’da çok sayıda tahkim türü var. Britanya yasalarına uyulduğu sürece bir sorun yok” dedi. Çedie, Britanya yargısı ile şeriatın uyumlu olduğuna dair ezici bir kanaat oluştuğunu öne sürdü. (Times, Telegraph)